×

Folna kiselina – zašto je važna?

Trudnicama se preporučuje uzimanje prenatalnih vitamina kako bi se osigurala dovoljna količina vitamina i minerala koji su važni za pravilan rast i razvoj djeteta. Jedan od sastojaka tih pripravaka je folna kiselina. Folna kiselina je sintetizirani oblik vitamina B9 (još se naziva i folat), a osigurava pravilan razvoj ploda od začeća pa sve do kraja trudnoće. Stoga je jako važno pratiti i unositi dovoljnu količinu folne kiseline te na taj način smanjiti rizik za poremećaje razvoja ploda. 

Često se naglašava važnost folne kiseline tijekom trudnoće, a u ovom blogu ćemo odgovoriti na pitanja zašto je to tako, čemu ona služi, kada i koliko je uzimati, a pojasnit ćemo i što se događa ako konzumiramo previše ili premalo ovog vitamina. 

folna kiselina u hrani

Što je to folna kiselina i zašto je trebamo uzimati? 

Folna kiselina je umjetno dobiven oblik vitamina B9 (folat). Sintetizirana folna kiselina ima malo drugačiju strukturu od folata i minimalno se razlikuju u biološkom efektu na tijelo. Folati se prirodno nalaze u različitoj hrani kao što je špinat, kelj, brokula, avokado, citrusi, jaja i teleća jetra. S druge strane, folna kiselina može se kupiti i u obliku tableta ili kapsula.  Zamislite ju kao nadoknadu folata koja ima jednaku vrijednost i učinkovitost, a jedina razlika je što je ona umjetno stvorena.

S obzirom da ljudski organizam ne može sam proizvesti folate, trebamo ih unijeti putem hrane. To je jedan od razloga zašto je zdrava i uravnotežena prehrana izuzetno važna – putem nje dobivamo sve vitamine i minerale koji su nam neophodni za život, a naše tijelo ih ne može samostalno sintetizirati.

Za što naše tijelo koristi folnu kiselinu? 

Folna kiselina je neophodna za pravilno funkcioniranje organizma jer sudjeluje u proizvodnji genetičkog materijala (DNA), popravku DNA i umnožavanju stanica. U kombinaciji s drugim vitaminima (B6 i B12) sudjeluje u regulaciji koncentracije homocisteina u krvi što doprinosi zdravlju krvnih žila i srca. Pomaže u sazrijevanju eritrocita (crvenih krvnih stanica) te je neizmjerno važna za prevenciju urođenih defekata kod djece.  

Kako folna kiselina doprinosi urednom razvoju djeteta? 

Dijete od začeća pa sve do rođenja potrebne vitamine i minerale dobiva preko posteljice. Upravo zbog toga majka treba osigurati dovoljnu količinu tih ključnih molekula za pravilan razvoj svih organskih sustava djeteta. Folna kiselina u trudnoći doprinosi pravilnom sazrijevanju neurološke cijevi te prevenira poremećaje u njezinom razvoju. Neurološka cijev je osnova iz koje se razvija centralni živčani sustav koji uključuje mozak i leđnu moždinu. Razvijanje ovih struktura je vrlo važno i počinje u trećem tjednu trudnoće. Ženama koje planiraju trudnoću savjetuju se da uzimaju prenatalne suplemenate prije začeća da bi se omogućio pravilan razvoj ploda i smanjio rizik za nastanak defekata.

koji su simptomi nedostatka folne kiseline

Izvori folata 

Folati se nalaze u raznovrsnoj hrani kao što je lisnato povrće, rotkvice, brokula, šparoge, avokado, grašak, papaja, banana i već prethodno navedeni izvori. Mogu li se dnevne potrebe za folatima zadovoljiti hranom? To se ne može sa sigurnošću zaključiti, osim ako osoba ne prati koliko točno ima folata u određenim namirnicama i koliko je te hrane pojela. Tijekom trudnoće se javljaju mučnine zbog čega je unos hrane često narušen, a samim time je i unos potrebnih vitamina smanjen. Iz tog razloga je poželjno uzimati folnu kiselinu kao suplement – na taj se način potrebe majčina organizma i djeteta zasigurno zadovolje. Bitno je znati da se ne može unijeti previše folata koji se prirodno nalazi u hrani. S druge strane, nije preporučljivo uzimati više od 1 miligram folne kiseline dnevno, osim ako Vas nadležni liječnik nije savjetovao drugačije. 

Koliko folne kiseline trebam uzimati i kada?

Žena u reproduktivnoj dobi treba unositi 400 mikrograma folata dnevno. Ta se količina teže može unijeti hranom pa se zbog toga preporuča uzimanje folne kiseline u dozi od 400 mikrograma. Zbog povećanih zahtijeva, trudnice bi trebale bi uzimati 600-800 mikrograma folne kiseline dnevno, a žene koje doje oko 500 mikrograma. Osobama koje imaju spinu bifidu ili se u njihovoj obitelji javljalo to stanje, preporučeno je uzimati čak do 4000 mikrograma folne kiseline dnevno, ali točnu dozu treba preporučiti liječnik.

Tijelo bolje apsorbira folnu kiselinu (suplementi) nego što apsorbira folate (prirodno se nalaze u hrani). Preporuča se uzimanje folne kiseline na prazan želudac jer je onda njezina bioraspoloživost 100%, a u slučaju uzimanja s hranom pada na 85%.

Do kada piti folnu kiselinu?

Sve žene u reproduktivnoj dobi, a i one u menopauzi, trebale bi uzimati folnu kiselinu čak i ako ne planiraju trudnoću. Postoji više razloga za to, a jedan od njih je taj jer kontracepcijske metode mogu podbaciti ili se ne koristiti ispravno za vrijeme spolnih odnosa, zbog čega neplanirane trudnoće nisu rijetkost. Razvojni defekti mogu se javiti vrlo rano u trudnoći, toliko rano da žena u tom trenutku ni ne zna da je trudna.

folna kiselina u trudnoći

Povišena folna kiselina

U slučaju da osoba prekorači preporučenu dnevnu dozu, dolazi do povećane koncentracije folne kiseline u serumu. Toksičnost uzrokovana folnom kiselinom je rijetkost jer je ona topljiva u vodi, ali bez obzira na to, uvijek se treba pridržavati uputa liječnika. Kod nekih ljudi, prekomjerne doze folne kiseline mogu uzrokovati kolorektalni karcinom, a kod osoba s nedostatkom vitamina B12 mogu prikriti anemiju. Neke studije su pokazale da visoke doze folne kiseline utječu negativno na imunološki sustav tako da smanjuju aktivnost imunoloških stanica.

Prekomjerne količine folne kiseline mogu prikriti niske koncentracije vitamina B12. To se događa jer ona ispravlja anemiju koju je uzrokovao nedostatak vitamina B12, ali ne pomaže pri drugim simptomima deficijencije tog vitamina. Niske koncentracije B12 uzrokuju oštećenje živaca i mogu voditi do trajnog oštećenja živčanog sustava. U nekim slučajevima visoke doze folne kiseline mogu čak i pogoršati simptome nedostatka B12. 

Nedostatak folne kiseline

Nedostatak folne kiseline može se različito prezentirati s obzirom na dob i stanje (npr. trudnoća). Svaki organski sustav može biti zahvaćen i pokazivati simptome.

Anemija uzrokovana nedostatkom folata

Naše tijelo ima zalihe folata za četiri mjeseca, što znači da svakodnevno moramo unositi dovoljne količine tog vitamina. Pošto se on koristi u sintezi DNA i eritrocita, njegov nedostatak se najbrže primijeti u obliku megaloblastične anemije. Ova anemija se može razviti zbog nekoliko razloga: nedovoljnog unosa folne kiseline, malapsorpcije kod bolesti gastrointestinalnog sustava, prekomjernog mokrenja, korištenja nekih lijekova (antikonvulziva, metotreksata) i povećane potrebe za folnom kiselinom (trudnoća, dojenje, karcinomi, srpasta anemija, razne infekcije). U tim slučajevima se trebate javiti svom liječniku da bi se napravile potrebne laboratorijske pretrage i na vrijeme prevenirala anemija s potrebnim suplementima ili liječila već postojeća.

Poremećaji razvoja živčanog sustava djece

Za vrijeme trudnoće potreba za ovim vitaminom je povećana jer se trebaju opskrbiti dva organizma. Ako majka ne uzima dovoljno folata/folne kiseline, već od početka trudnoće povećava se rizik za nastanak poremećaja neuralne cijevi. Ti poremećaji se najčešće javljaju u obliku anencefalije ili spine bifide. Anencefalija je stanje kada se većina ili cijeli mozak i lubanja ne razviju tijekom trudnoće. Većina takve djece umre prije ili ubrzo nakon rođenja. Sipina bifida je stanje koje zahvaća leđnu moždinu – ne dolazi do pravilnog zatvaranja spinalnog kanala, a to dovodi do izložene leđne moždine. Kao rezultat, takva djeca često imaju poteškoće s nogama, a mogu biti zahvaćeni i drugi organski sustavi. 

Povećan rizik za srčana oboljenja

Folati uz vitamine B6 i B12 kontroliraju koncentraciju homocisteina te sprječavaju njegovo povećanje. Hiperhomocisteinemija je povezana s povećanim rizikom za razvoj srčanih bolesti i srčanog udara. Istraživanja su pokazala da osobe koje uzimaju suplemente folne kiseline imaju smanjen rizik za nastanak srčanih bolesti, kao i za nastanak srčanog udara. Također, uzimanje folne kiseline pomaže pri regulaciji krvnog tlaka koji je poznati faktor rizika za nastanak srčanih oboljenja. 

folna kiselina u hrani

Nuspojave oralnih suplemenata folne kiseline

Svaka osoba je drugačija te može različito reagirati na folnu kiselinu. U rijetkim slučajevima mogu se javiti sljedeće nuspojave – mučnina (ako ste trudni vjerojatno su u pitanju prateće mučnine), gubitak apetita i nadutost. U slučaju da primijetite neke od tih nuspojava, obratite se svom liječniku. 

U iznimnim slučajevima može doći do anafilaksije, ozbiljne alergijske reakcije. Simptomi anafilaksije nastaju odmah ili unutar dva sata od uzimanja alergena, a to su najčešće nagla pojava osipa, svrbež, otežano disanje, stezanje u prsima ili grlu, poteškoće s govorom i otok lica, usta, jezika ili grla. 

Kontraindikacije za uzimanje folne kiseline

Većina odraslih i djece mogu bez posljedica uzimati folnu kiselinu. No, kao i kod mnogih lijekova, ne preporučuje se svakoj osobi. Kontrainidikacije za uzimanje folne kiseline su: alergijske reakcije na folnu kiselinu u prošlosti, niska koncentracija vitamina B12, karcinomi, hemodijaliza i stentovi na srcu. 

Moguće interakcije s drugim lijekovima

Folna kiselina u nekim slučajevima može imati interakcije s lijekovima koji su propisani od strane liječnika. U slučaju da se folna kiselina uzima s antikonvulzivnim lijekovima, može doći do povećanja koncentracije lijeka u krvi što uzrokuje nuspojave, a željeno djelovanje je narušeno. Metotreksat i folna kiselina se ne preporučuju uzimati zajedno jer dolazi do smanjene aktivnosti metoreksata, a u kombinaciji s barbituratima također dolazi do istog učinka. Iz tog razloga je vrlo važno savjetovati se sa svojim liječnikom prije uzimanja folne kiseline da bi se nuspojave spriječile i izbjegle moguće interakcije s drugim lijekovima. 

 

Autor: Dr. Tihana Mazalin u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

 

Izvori:

  1. Folic Acid: Everything You Need To Know, Dostupno na: https://www.healthline.com/nutrition/folic-acid#What-is-folic-acid
  2. Folic Acid and Pregnancy: How Much Do You Need?, Dostupno na: https://www.healthline.com/health/pregnancy/folic-acid 
  3. Folic Acid, Dostupno na: https://www.cdc.gov/ncbddd/folicacid/about.html
  4. Folic Acid, Dostupno na: https://www.nhs.uk/medicines/folic-acid/
  5. Folic Acid, Dostupno na: https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/folic-acid
  6. Folate (folic acid), Dostupno na: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-folate/art-20364625
Ovaj dokument zajedno s fotografijama sadržanima u istome predstavlja intelektualno vlasništvo Poliklinike Mazalin te je kao takav zaštićen zakonom, ili se koristi sukladno odobrenju nositelja autorskih prava te nositelja prava na žigovima i/ili dizajnu, kao i sukladno drugim potrebnim odobrenjima. Slijedom navedenog, na isti dokument kao i fotografije sadržane u istome primjenjuju se odredbe Općih uvjeta korištenja internet stranice Poliklinike Mazalin kojima je propisana zaštita intelektualnog vlasništva.

Prijavite se na naš newsletter

  • U nastavku označite koje kategorije/teme blogova vas zanimaju (možete označiti i više kategorija):
    Svojom prijavom pristajete da vam naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu. Ovu privolu možete u svako doba povući, na kraju svakog Newslettera, te ćemo, u slučaju povlačenja privole, vaše podatke izbrisati. Daljnje informacije možete pronaći u našim uvjetima korištenja i pravilima privatnosti.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.