Kako liječiti vaginalne gljivične infekcije?

Vaginalna gljivična infekcija je stanje koje zahvaća čak 3 od 4 žene barem jednom u životu. To je najčešće bezazleno stanje koje se vrlo uspješno tretira lokalnom primjenom lijekova. Međutim, ponekad gljivična infekcija može upućivati na neku ozbiljniju bolest, osobito ako se učestalo javlja. Osim toga, neke druge vaginalne infekcije mogu imati slične simptome, a nekad se radi i o spolno prenosivim bolestima.

U današnjem vam blogu donosimo sve što trebate znati o vaginalnoj gljivičnoj infekciji – zašto nastaje, tko je uzrokuje, kojim se simptomima prezentira te kako se liječi. Na kraju vam donosimo i savjete za uspješnu prevenciju gljivičnih infekcija u budućnosti.

vaginalne gljivične infekcije

ŠTO SU VAGINALNE GLJIVIČNE INFEKCIJE? KAKO I ZAŠTO NASTAJU?

Vaginalna gljivična infekcija ili kandidijaza je infekcija intimnog područja uzrokovana gljivicama i to najčešće vrstom Candida albicans. To je stanje koje se često javlja u žena i jedan je od najčešćih razloga posjeta ginekologu. Više od 75% žena u svome životu ima barem jednu epizodu gljivične infekcije. Kandidijaza se ne smatra spolno prenosivom bolesti – mogu je dobiti žene koje su seksualno aktivne, ali i one koje nisu. Međutim, do 25% muškaraca može razviti simptome kao što su svrbež i osip na spolovilu nakon nezaštićenog spolnog odnosa s inficiranom partnericom.

Rodnica žene normalno sadrži zdravu ravnotežu bakterija i gljivica. Zdrave bakterije vagine (laktobacili) rastu i razmnožavaju se pod utjecajem estrogena i pomažu u održavanju zdravog mikrookoliša vagine. Candida je u malim količinama normalan ”stanovnik” rodnice u velikog broja žena. Njezin rast je kontroliran zdravim bakterijama koje sprječavaju da se ona pretjerano razmnožava. Međutim, kada se poremeti ta ravnoteža zbog raznih čimbenika (npr. korištenja antibiotika ili hormonalnog disbalansa), Candida počne pretjerano rasti i razmnožavati se. Tada dolazi do razvoja gljivične infekcije i odgovarajućih simptoma.

Čimbenici koji mogu poremetiti zdravu ravnotežu bakterija i gljivica u rodnici te na taj način pridonijeti razvoju gljivične infekcije su:

• korištenje antibiotika
  • korištenje kortikosteroida
  • dijabetes
  • stres
  • jaki i neodgovarajući gelovi za tuširanje ako se koriste za pranje intimnog područja
  • hormonalne promjene uzrokovane trudnoćom, menopauzom, korištenjem oralne hormonske kontracepcije i dr.
  • oslabljen imunološki sustav zbog različitih bolesti
  • pretjeran unos šećera
  • korištenje neodgovarajućeg donjeg rublja, dnevnih uložaka i dr.

zašto nastaju vaginalne gljivične infekcije

KOJI SU SIMPTOMI VAGINALNE GLJIVIČNE INFEKCIJE?

Vaginalna gljivična infekcija najčešće se očituje crvenilom, svrbežom i pojačanim bijelim sirastim iscjetkom iz rodnice. Svrbež i iritacija pojavljuju se najčešće iznutra u vagini i u području stidnih usana, ali se mogu proširiti i na okolnu kožu i perianalno područje. Crvenilo se također pojavljuje u tom području, a može ga pratiti i blago oticanje sluznice i stidnih usana. Iscjedak je najčešće bijele boje, bez mirisa, guste i grudaste (siraste) konzistencije. Osim navedenog, često se javlja i osjećaj pečenja prilikom mokrenja te bol i iritacija za vrijeme spolnog odnosa.

KAKO SE LIJEČI VAGINALNA GLJIVIČNA INFEKCIJA?

Ako primijetite neke od prethodno navedenih simptoma kandidijaze, najbolje je posjetiti ginekologa kako bi se potvrdila dijagnoza gljivične infekcije i propisala potrebna terapija. To osobito vrijedi ako su vam simptomi jako izraženi ili ako su se ponovo javili nakon provedene terapije. Neke druge vaginalne infekcije mogu uzrokovati simptome slične simptomima gljivične infekcije, a s druge strane,  gljivična infekcija može imati neka ozbiljna zdravstvena stanja kao podležeći uzrok.

Terapija kandidijaze je obično lokalna: vaginalete s antimikotikom i krema protiv gljivica za korištenje izvana. Kod tvrdokornije infekcije daje se generalizirani antimikotik u obliku tablete na usta. Ako niste u mogućnosti posjetiti ginekologa, možete kupiti vaginalete ili kremu protiv gljivica u slobodnoj prodaji te provesti terapiju sami. Svakako je važno slijediti uputstva priložena uz lijek i provesti terapiju do kraja. Za vrijeme uzimanja terapije, spolni odnosi bi se trebali izbjegavati. Ako ste proveli terapiju, a simptomi se vrate u kraćem vremenskom razdoblju, važno je posjetiti liječnika kako bi se pronašao uzrok, a zatim ciljano liječio. Ponekad u pitanju može biti bakterijska vaginoza, spolno prenosiva bolest ili neka druga sistemska bolest.

liječenje gljivičnih infekcija candida

VAGINALNA GLJIVIČNA INFEKCIJA U TRUDNOĆI

Trudnoća je stanje koje je zbog svoje normalne hormonalne fiziologije posebno podležno pojavi vaginalnih gljivičnih infekcija. U najvećem broju slučajeva, takve infekcije ni na koji način ne ugrožavaju trudnoću i plod, ali zbog svojih neugodnih simptoma mogu smanjiti kvalitetu života trudnice. Simptomi vaginalne kandidijaze u trudnoći su jednaki kao i u bilo kojem drugom razdoblju života žene, a uključuju svrbež, crvenilo, osjećaj žarenja i peckanja te pojačani bijeli sirasti iscjedak bez mirisa.

Iako su neki antimikotični pripravci za liječenje vaginalne gljivične infekcije dostupni bez recepta, trudnicama se ne preporučuje koristiti ih bez liječničke preporuke i uputstva. Jedan od razloga za to je što se u trudnoći vaginalna kandidijaza teže, odnosno sporije liječi i potrebna je dulja primjena preparata. Za vrijeme infekcije preporuča se smanjenje unosa šećera, korištenje pamučnog donjeg rublja i izbjegavanje nošenja pretjerano uske odjeće te po potrebi i liječničkoj preporuci primjena probiotika.

GLJIVIČNA INFEKCIJA KOD MUŠKARACA

Iako se češće javlja kod žena, gljivična infekcija spolovila može se javiti i kod muškaraca. Jedan od najčešćih uzroka pojave gljivične infekcije kod muškaraca je nezaštićeni spolni odnos sa ženom koja ima vaginalnu kandidijazu. Simptomi takve infekcije su:

• pojava bijelih točkica na spolovilu
  • crvenilo spolovila
  • osjećaj žarenja i iritacije
  • vlaženje kože na spolovilu uz prisutnost bjelkastih naslaga u pregibima kože

Gljivična infekcija spolovila u muškaraca često prođe sama od sebe, međutim, u nekim se slučajevima može proširiti na skrotum i unutrašnjost bedara. Liječenje uključuje lokalnu primjenu antifugalne kreme ili oralnu primjenu antimikotika, odnosno lijekova protiv gljivica. Svakako se za vrijeme liječenje preporuča suzdržavanje od spolnih odnosa, a u većini slučajeva istovremeno se treba liječiti i partnerica.

SAVJETI ZA PREVENCIJU GLJIVIČNIH INFEKCIJA

S obzirom da je Candida čest fiziološki stanovnik u rodnici žene, ponekad se kandidijaze ne mogu spriječiti. Međutim, moguće je smanjiti rizik za pojavu gljivične infekcije. Najbolji način za to je pravilno održavanje higijene intimnog područja, zdrava i uravnotežena prehrana te odgovorno spolno ponašanje. U nastavku donosimo savjete za najbolju prevenciju vaginalnih gljivičnih infekcija:

1. Važno je održavati blago kiselu vrijednost pH rodnice jer je to najpogodniji uvjet za razvoj prirodne i zdrave vaginalne flore. To možete napraviti primjenom preparata za održavanje higijene intimnog područja čija pH vrijednost treba biti između 3.8 i 4.5. Nakon što ste oprali područje preparatom za intimnu njegu, najbolje je isprati ga mlakom vodom.
  2. Ako nemate preparate posebno namijenjene pranju intimnog područja, onda je to najbolje učiniti običnom mlakom vodom. Izbjegavajte korištenje agresivnih i neodgovarajućih šampona u tom području. Osim toga, izbjegavajte učestalo pranje intimnog područja. Preporuča se tuširanje do najviše dva puta dnevno.
  3. Za vrijeme menstruacije najbolje je koristiti higijenske uloške od prirodnih materijala. Tampone i uloške je potrebno mijenjati dovoljno često.
  4. Izbjegavajte svakodnevno korištenje dnevnih uložaka, osim kada su vam potrebni za vrijeme oskudnog menstruacijskog krvarenja ili u vrijeme ovulacije zbog pojačanog iscjetka.
  5. Koristite pamučno i prozračno donje rublje, a izbjegavajte sintetske materijale.
  6. Pijte puno tekućine. Najbolja opcija su voda i nezaslađeni čajevi. To pomaže čestom pražnjenju mokraćnog mjehura i ispiranju prisutnih bakterija u mokraćnom sustavu. Mokraćna cijev se kod žena nalazi blizu ulaza u rodnicu pa bakterije iz mokraćne cijevi mogu ući u rodnicu, izazvati infekciju i pogodovati razvoju gljivične infekcije.
  7. Uzimajte probiotike – oni imaju značajnu ulogu u održavanju zdrave vaginalne flore i sprječavanju infekcija mokraćnog sustava. Dostupni su kao dodaci prehrani, ali ih ima i u probiotičkim jogurtima i kefiru. Također se mogu naći u obliku vaginaleta.
  8. Izbjegavajte hranu bogatu šećerom jer ona pogoduje rastu i pretjeranom razmnožavanju Candide. Ako ste skloni gljivičnim infekcijama preporučamo vam smanjiti unos šećera, kruha, tjestenine i svih industrijski prerađenih namirnica. Također izbjegavajte pretjeranu konzumaciju voća jer i ono sadrži veću količinu šećera.
  9. Ako ste na terapiji antibiotikom, korisno je preventivno koristiti probiotike u obliku vaginaleta ili kapsula koje se uzimaju na usta, kako bi spriječili razvoj gljivične infekcije.
  10. Budite odgovorni u svom spolnom ponašanju, osobito ako ulazite u odnos s novim partnerom. Svakako je važno koristiti prezervativ kako bi se zaštitili od spolno prenosivih bolesti. Osim toga, važno je redovito ići na ginekološki pregled, Papa-test te po potrebi napraviti i cervikalne briseve na spolno prenosive bakterije.

Cjenik ginekoloških usluga pogledajte ovdje.

Autor: Dr. Tihana Mazalin u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Izvor: www.mayoclinic.orgwww.healthline.comwww.medicinenet.comwww.emedicinehealth.com