×

Zadržavanje tekućine


 Mnoge žene muči problem nakupljanja tekućine u tijelu, te se pitaju: Kako izbaciti vodu iz tijela? Otečenost nogu i ruku te osjećaj napuhanosti česti su simptomi hormonskih promjena, nepravilne prehrane ili nedovoljne tjelesne aktivnosti. Trudnoća također može uzrokovati zadržavanje tekućine u organizmu – sumnjate li na posljednje, možete učiniti test na trudnoću

 Tema ovog bloga jest zadržavanje tekućine u organizmu – koji su simptomi, zašto se takvo stanje javlja, koji uzroci najčešće leže u podlozi tog problema, a kroz tekst vam donosimo i savjete kako se lakše nositi sa simptomima te kako izbaciti vodu iz organizma.

Zadržavanje tekućine

ŠTO JE ZAPRAVO ZADRŽAVANJE TEKUĆINE U TIJELU?

Naš organizam se sastoji pretežito od vode te ona čini otprilike 60% ukupne tjelesne mase. Nalazi se u svim organima: mozgu, srcu, plućima, koži, mišićima, bubrezima, pa čak i kostima. Voda je izuzetno važna za pravilno odvijanje svih fizioloških procesa u našem organizmu i život bez nje je nemoguć. Osnovni je medij za rad brojnih enzima te odvijanje brojnih metaboličkih procesa. Međutim, zbog raznih uzroka tijelo ponekad zadržava više vode nego što mu je potrebno i tada se javljaju karakteristični simptomi.

Najčešći oblik zadržavanja tekućine jest oteklina (edem) tkiva lokalizirana na jednom mjestu, ali moguće je i nakupljanje slobodne tekućine u trbušnoj šupljini (ascites) ili u drugim tjelesnim šupljinama. Uzroci zadržavanja tekućine su brojni, a većina njih je povezana s hormonskim promjenama, prehranom ili životnim navikama. Međutim, zadržavanje tekućine ponekad može biti simptom ozbiljnijih bolesti, stoga je važno na takvo stanje obratiti pažnju.

KOJI SU SIMPTOMI ZADRŽAVANJA VODE U TIJELU?

Zadržavanje tekućine najčešće se očituje kao oticanje ruku ili nogu, osobito u području gležnjeva. Oticanje ne mora uvijek biti očito. Primjerice, možete uočiti da su vam prsten ili cipele postali tijesni. U žena se prije dolaska menstruacije često mogu javiti nadutost i oticanje trbuha, ali i blago oticanje lica koje može izgledati kao da su dobile na kilaži. Također, neuspjeh u gubljenju tjelesne mase bez obzira na dijetu ili promjene životnog stila može označavati problem sa zadržavanjem vode. Osim toga, značajnije dobivanje na tjelesnoj masi u kratkom vremenskom periodu može upućivati na nakupljanje tekućine.

Međutim, važno je imati na umu kako svi ovi simptomi mogu biti i znak nekih ozbiljnih stanja u organizmu. Naime, tekućina se u tijelu može nakupljati i ako dođe do smanjene funkcije nekih vitalnih organa, primjerice srca, bubrega ili jetre, što može uzrokovati nakupljanje vode u trbušnoj šupljini, plućima, nogama ili drugdje. Također, povećanje opsega trbuha ili njegovo napuhavanje koje ne prolazi dulje vrijeme može biti simptom raka jajnika. Osim toga, naglo oticanje noge može upućivati na razvoj duboke venske tromboze. Upravo zbog toga je važno pratiti i ne zanemarivati simptome koje primijetite na svome tijelu, osobito ako se radi o nekom od sljedećih simptoma:

 

  • naglo nastalo oticanje noge, koje može biti praćeno boli ili promjenom boje kože
  • značajno povećanje tjelesne mase u kratkom vremenu, koje se ne može objasniti promjenom prehrane ili stupnja aktivnosti (osobito kod srčanih bolesnika)
  • oticanje gležnjeva, šaka ili očnih kapaka kod osoba s visokim krvnim tlakom ili drugim srčanim bolestima
  • iznenada nastalo oticanje usana ili ostatka lica, koje može biti uzrokovano s alergijskom reakcijom
  • bilo kakvo oticanje na tijelu koje vam se čini izrazito zabrinjavajuće

SIMPTOMI ZADRŽAVANJA VODE U TIJELU

UZROCI ZADRŽAVANJA TEKUĆINE

Kao što je već prethodno rečeno, uzroci prekomjernog zadržavanje vode u organizmu su brojni. Najčešće se ne radi o značajnim zdravstvenim problemima, već o određenim hormonskim promjenama koje su svojstvene ženama ili o nekim prehrambenim, odnosno životnim navikama. U nastavku teksta vam donosimo najčešće uzroke zadržavanje tekućine te savjete koji vam mogu pomoći u smanjenju simptoma.

HORMONSKE PROMJENE (PMS, TRUDNOĆA, MENOPAUZA)

Hormonske promjene u organizmu žene vezane za određenu fazu menstrualnog ciklusa ili trudnoću mogu dovesti do pojačanog nakupljanja vode te osjećaja napuhanosti i natečenosti. Može se raditi i o ranim znakovima trudnoće. Zadržavanje tekućine jedan je od čestih simptoma predmenstrualnog sindroma (PMS), a u nekim slučajevima može dovesti do porasta tjelesne mase od čak 2,5 kilograma. Ovi simptomi predmenstrualnog sindroma obično prestaju kroz nekoliko dana kada se promijeni razina hormona u tijelu i počne menstruacija. Razdoblje prije menopauze također sa sobom nosi brojne hormonske promjene u tijelu te može biti uzrokom zadržavanja tekućine. Mislite li da bi neki od navedenih uzroka mogao biti u podlozi zadržavanja tekućine u vašem tijelu, možete se naručiti na ginekološki pregled.

SAVJET: Kako izbaciti višak vode iz organizma za vrijeme predmenstrualnog razdoblja?

Preporučamo da smanjite unos soli u danima kada osjećate simptome zadržavanja vode u tijelu. Također, lagana tjelesna aktivnost može potaknuti preraspodjelu vode u tijelu te na taj način pomoći u olakšavanju simptoma.

Svakodnevno uzimanje dovoljne količine magnezija (oko 200 mg) može pomoći u smanjenju pojave zadržavanja vode u tijelu. Namirnice bogate magnezijem su tamna čokolada, orašasti plodovi te zelena salata ili povrće. Magnezij se može uzimati i kao dodatak prehrani u obliku tableta, ali za takvu konzumaciju preporučamo da se konzultirate s liječnikom ili ljekarnikom. Također, redovita konzumacija dovoljne količine vitamina B dokazano pomaže u olakšavanju simptoma zadržavanja tekućine.

KONTRACEPCIJSKE PILULE

Žene koje koriste oralnu hormonsku kontracepciju (kontracepcijske pilule) često imaju dojam kako im se tjelesna masa promijenila. Nije sasvim razjašnjeno uzrokuje li doista hormonska kontracepcija promjene u tjelesnoj masi ili se, pak, radi samo o subjektivnom dojmu odnosno porastu tjelesne mase iz drugih razloga.   Uzrok povećanju tjelesne mase tijekom korištenja hormonske kontracepcije moglo bi biti zadržavanje tekućine, povećanje mišićne mase ili povećanje količine masnog tkiva. U podlozi tih fenomena može biti utjecaj estrogena na organizam.

SAVJET: Kako izbaciti višak vode iz tijela tijekom korištenja hormonske kontracepcije?

Iako je moguće da hormonska kontracepcija dovede do porasta tjelesne mase, bilo zadržavanjem tekućine bilo nekim drugim mehanizmom, takav stav nije potvrđen. Ako ste primijetili porast tjelesne mase tijekom korištenja hormonske kontracepcije, preporučamo da se konzultirate s ginekologom. Također, pokušajte iskoristiti različite metode izbacivanja viška tekućine iz tijela o kojima možete pročitati u nastavku teksta, poput modifikacije prehrane ili povećanja stupnja tjelesne aktivnosti. 

UZROCI ZADRŽAVANJA TEKUĆINE

PRETJERAN UNOS SOLI U PREHRANI

Jedan od čestih uzroka pretjeranog nakupljanja vode u tijelu je neispravna prehrana. Pod tim pojmom se u ovom slučaju misli prvenstveno na pretjeran unos soli, što može imati brojne negativne posljedice na zdravlje. Sol, odnosno natrij, u organizmu ”navlači” vodu na sebe i jako je važna u održavanju ravnoteže tekućina. Povećan unos soli stoga može uzrokovati zadržavanje vode u tijelu. Namirnice s visokim udjelom soli su, primjerice, brojne industrijski prerađene namirnice, ”brza hrana”, juhe iz vrećice te ostali dehidrirani te suhomesnati proizvodi. Osim što takva vrsta prehrane može s vremenom uzrokovati razvoj povišenog krvnog tlaka (hipertenzije), povezana je i s povećanim rizikom za nastanak drugih srčanih i krvožilnih bolesti, te s negativnim utjecajem na razne organske sustave u tijelu.

SAVJET: Kako izbaciti vodu iz organizma na prirodan način?

Pokušajte smanjiti unos namirnica koje su bogate natrijem, poput suhomesnatih proizvoda i industrijski obrađene hrane, a povećajte unos namirnica bogatih kalijem, poput povrća i voća. Ta skupina namirnica pomaže uklanjanju viška vode iz organizma te štiti srce i krvožilni sustav. Jednostavne i ”prazne” ugljikohidrate zamijenite onim složenima (integralne namirnice) kako biste održavali normalnu i stabilnu razinu inzulina u tijelu. Inzulin je hormon čije oscilacije također mogu pridonijeti pojačanom zadržavanju vode u tijelu.

SMANJENA TJELESNA AKTIVNOST

Nedovoljna tjelesna aktivnost i sjedilački način života mogu biti uzrokom pojačanog nakupljanja tekućine u organizmu. Sjedenje dulji period vremena, primjerice na poslu ili za vrijeme dugih vožnji te avionskih letova, može kao posljedicu imati pojavu otečenosti potkoljenica, gležnjeva i stopala. Proširene vene također mogu biti uzrokom oticanja nogu, a to se stanje može utvrditi ultrazvučnim pregledom vena.

SAVJET: Kako izbaciti vodu iz nogu?

Redovita tjelesna aktivnost može imati mnoge dobrobiti za vaš organizam, a jedna od njih je svakako i poticanje izbacivanja viška tekućine iz tijela. Kada se mišići nogu kontrahiraju, kao što je to prilikom hodanja, bicikliranja i trčanja, pomaže se pumpanje krvi iz vena nogu prema srcu i potiče se pravilan rad limfnog sustava nogu. To pomaže otplavljivanju viška tekućine iz donjih dijelova tijela. Pokušajte izbjegavati dugotrajno stajanje i sjedenje. Ipak, ako posao to zahtijeva, potrudite se malo prošetati i razgibati barem nekoliko minuta svakih sat vremena.

PRETJERAN UNOS SOLI U PREHRANI

DISFUNKCIJE NEKIH ORGANA

Kao što smo već prethodno spomenuli, pojačano nakupljanje tekućine u tijelu može biti simptom ozbiljnih poremećaja nekih organa u tijelu. Tu se prvenstveno misli na poremećaje rada srca, jetre ili bubrega. Svi ti organi svojom funkcijom posredno ili neposredno utječu na raspodjelu i ravnotežu tekućina u tijelu, a poremećaji njihovog rada mogu biti uzrokom razvoja simptoma napuhanosti i otečenosti. Osim toga, usporen rad štitnjače također se može prezentirati kao pojačano nakupljanje vode. Vađenjem krvi i određivanjem hormona štitnjače može se isključiti ili potvrditi disbalans tireoidnih hormona.

SAVJET: Kada potražiti opširniju medicinsku obradu?

Ako vaši simptomi traju dulje ili ako su praćeni nekim drugim izraženim simptomima, svakako bi bilo dobro da se javite svojem liječniku, kako se ne bi previdjela ozbiljna bolest. Liječnik uz klinički pregled može napraviti i dodatne laboratorijske ili slikovne pretrage kako bi ustanovio o kojem se uzroku vaših simptoma radi.

 

Autor: Dr. Tihana Mazalin u suradnji s kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Izvori: www.everydayhealth.com, www.webmd.com, www.betterhealth.vic.gov.au, www.healthline.com

  1. Kukolja Taradi S, Andreis I, ur. Medicinska fiziologija. Medicinska naklada. 2012.
  2. Cologne, Germany: Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG) – Contraception: Do hormonal contraceptives cause weight gain?

Ovaj dokument zajedno s fotografijama sadržanima u istome predstavlja intelektualno vlasništvo Poliklinike Mazalin te je kao takav zaštićen zakonom, ili se koristi sukladno odobrenju nositelja autorskih prava te nositelja prava na žigovima i/ili dizajnu, kao i sukladno drugim potrebnim odobrenjima. Slijedom navedenog, na isti dokument kao i fotografije sadržane u istome primjenjuju se odredbe Općih uvjeta korištenja internet stranice Poliklinike Mazalin kojima je propisana zaštita intelektualnog vlasništva.

Prijavite se na naš newsletter

  • U nastavku označite koje kategorije/teme blogova vas zanimaju (možete označiti i više kategorija):
    Svojom prijavom pristajete da vam naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu. Ovu privolu možete u svako doba povući, na kraju svakog Newslettera, te ćemo, u slučaju povlačenja privole, vaše podatke izbrisati. Daljnje informacije možete pronaći u našim uvjetima korištenja i pravilima privatnosti.
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.