10 promjena u trudnoći i kako se s njima nositi


Trudnoća je razdoblje brojnih fizičkih, psihičkih i emotivnih promjena za svaku ženu. Razne promjene očekuju vas i vaše dijete u svakom novom tjednu trudnoće – vaše tijelo se mijenja, prilagođava djetetu koje u njemu raste i priprema vas na buduću ulogu majke. U kojem se god stadiju trudnoće sada nalazite, vjerojatno ste počeli primjećivati neke promjene na sebi, kako pozitivne, tako i one nešto nezgodnije.

U ovom vam blogu donosimo deset promjena koje možete očekivati u trudnoći, razloge zbog kojih nastaju te savjete kako ih olakšati. Nadamo se kako će vam pomoći da ovo čarobno razdoblje bude što ugodnije iskustvo za vas i vaše dijete.

1. MUČNINE I POVRAĆANJE

Mučnina i povraćanje su simptomi koji zahvaćaju većinu trudnica, a najčešće se pojavljuju između 5. i 18. tjedna trudnoće. U većine se žena tijekom trudnoće pojavljuje neki oblik mučnine koja može, ali i ne mora biti popraćena povraćanjem. Često se koristi uvriježeni termin ”jutarnja mučnina” iako se mučnina može pojaviti u bilo kojem razdoblju dana.

ZAŠTO NASTAJU? Uzroci nastanka mučnine u trudnoći nisu posve jasni, ali se pretpostavlja da ove promjene imaju veze s povišenom razinom hormona, usporenom probavom, genetskom predispozicijom, ali i nekim psihološkim čimbenicima.

Neke žene imaju veću vjerojatnost za pojavu jačih mučnina u trudnoći, a to su žene koje su imale slične promjene u prethodnim trudnoćama, žene koje inače imaju želučanih problema (npr. refluks kiseline), one koje inače pate od mučnina (primjerice tijekom vožnje) te one koje imaju blizanačku i višeplodnu trudnoću.

KAKO IH OLAKŠATI? Ovi se simptomi najčešće povuku sami od sebe nakon 18. tjedna trudnoće. Međutim, oko 20% žena ih ima i kroz treće tromjesečje. Iako te promjene znaju biti vrlo neugodne, važno je postići olakšanje simptoma u toj mjeri da trudnica može jesti i piti u količini dovoljnoj za normalan fetalni rast i optimalno funkcioniranje organizma koje se mijenja u trudnoći.

Olakšanje simptoma se može postići na nekoliko načina:

  • Hrana se ne smije izbjegavati, ali ni unositi u pretjeranim količinama. Pokazano je kako se mučnina pogoršava nakon prejedanja ili u stanju jake gladi. Preporuča se češće uzimanje manjih obroka i uzimanje tekućine (osobito između obroka).
  • Treba izbjegavati ”okidače” koji potiču mučninu. To mogu biti neki mirisi, okusi ili drugi faktori koji potiču ili pogoršavaju simptome mučnine. Izbjegavajte zagušljive prostorije, jake mirise (parfeme, kemikalije i dr.), prezačinjenu hranu, jako masnu hranu i ostale faktore za koje ste primijetili da vam potiču ove simptome.
  • Ukoliko vam prethodni savjeti nisu pomogli, obratite se svome liječniku za primjenu nekih lijekova protiv mučnine. Najčešće se koriste vitamin B6, antihistaminici ili neki drugi lijekovi protiv mučnine i povraćanja koji su potpuno sigurni za vašu trudnoću.

2. UČESTALO MOKRENJE

Učestalo mokrenje jedno je od najčešćih promjena koje se javljaju u trudnoći, a obično se pojavljuje rano u prvom tromjesečju. Iako neke žene uopće ne primjećuju ovaj simptom, za neke je osobito izražen i neugodan.

ZAŠTO NASTAJE? U prvom dijelu trudnoće povišena razina hormona u krvi, osobito beta HCG-a potiče povećan protok krvi kroz zdjelično područje, a time i kroz bubrege. Povećan protok krvi kroz bubrege potiče ih na stvaranje veće količine mokraće. Kasnije u trudnoći, maternica koja raste stvara pritisak na mokraćni mjehur, koji tada ima manje prostora za pohranjivanje mokraće. Prije porođaja, djetetova glavica direktno pritišće na mokraćni mjehur, što uzrokuje učestalu potrebu za mokrenjem.

KAKO OLAKŠATI OVAJ SIMPTOM? Važno je da potpuno ispraznite mjehur svaki put kada mokrite. Nekim ženama pomaže naginjanje prema naprijed dok mokre – na se taj način mjehur bolje isprazni. Također, izbjegavajte kofein jer on djeluje kao diuretik (potiče mokrenje). Nemojte piti tekućinu prije spavanja kako bi limitirali odlaske na toalet po noći, ali važno je naglasiti kako inače ne biste trebali ograničavati unos tekućine. Tekućina je prijeko potrebna za pravilan rast i razvoj vašeg djeteta, normalno funkcioniranje vašeg organizma, a osim toga, dehidracija može pogoršati neke druge promjene koje se javljaju u trudnoći, kao što su zatvor, umor, iscrpljenost itd.

3. BOLNE I OSJETLJIVE GRUDI

Osjetljive grudi jedan su od najranijih simptoma trudnoće. Neke žene primijete ovu promjenu već prije izostanka menstruacije – grudi postaju bolne, osjetljive i teške, a bradavice i područje oko bradavica osobito osjetljivo na dodir.

ZAŠTO NASTAJU? Povišena razina hormona (estrogena i progesterona) dovodi do pojave bolnih i osjetljivih grudi. Već u samom početku trudnoće, tijelo trudnice se priprema na dojenje. Veća količina krvi dolazi u grudi, one rastu, povećava se količina masnog tkiva, a mliječni kanalići se počinju širiti.

KAKO OLAKŠATI OVAJ SIMPTOM? Nošenje odgovarajućeg grudnjaka vam može znatno pomoći u olakšavanju boli i nelagode. Danas na tržištu postoje razne vrste grudnjaka specijaliziranih za trudnice i dojilje, koji su udobni za nošenje, a pružaju odgovarajuću potporu. Neki se od njih mogu nositi i po noći, a omogućuju ograničenje pokreta grudi i zaštitu osjetljivih bradavica tijekom spavanja.

4. GRČEVI U TRBUHU

Povremeni blagi grčevi u donjem dijelu abdomena normalan su dio trudnoće. Iako ponekad u žena izazivaju strah i paniku zbog sumnje na mogući prijeteći pobačaj, važno je naglasiti kako su povremeni grčevi najčešće sasvim normalna pojava koja prati razvoj djeteta i rast maternice.

ZAŠTO NASTAJU? U ranoj trudnoći, grčevi mogu nastati kao posljedica implantacije embrija u maternicu, a tada mogu biti praćeni i blagim krvarenjem. Kako maternica raste, tako se rastežu i mišići i ligamenti koji je podupiru, a to je čest uzrok povremenih grčeva. Oni se najčešće pojavljuju kad žena stoji, promijeni položaj tijela, kašlje ili kiše. Već kroz drugo, ali češće kroz treće tromjesečje mogu se pojaviti tzv. pripremne kontrakcije (Braxton-Hicksove kontrakcije) koje trudnica osjeća kao stezanje maternice koje može potrajati i do minutu. Osim toga, grčevi mogu biti i posljedica konstipacije (zatvora) ili nadutosti.

KAKO IH OLAKŠATI? Promjena položaja tijela vam može pomoći u olakšavanju grčeva. Lagane vježbe istezanja, topla kupka i grijanje trbuha (primjerice bocom vruće vode zamotane u ručnik) vam također može pomoći.

5. ISCJEDAK IZ RODNICE

Normalan vaginalni iscjedak tijekom trudnoće je bijel, mliječan i rijedak, a ta se pojava naziva leukoreja. Vaginalni iscjedak je normalna pojava u trudnoći, a traje od samog početka pa sve do porođaja. Nekoliko dana prije porođaja iscjedak može biti gušći, sadržavati čepove sluzi i primjese krvi, a označava približavanje termina poroda.

ZAŠTO NASTAJE? Iscjedak sprječava prodor infekcija iz rodnice do maternice, a nastaje zbog povišene razine hormona u trudnoći.

SAVJET: Nemojte koristiti tampone i jake šampone za pranje intimnog područja. Koristite dnevne uloške ako vam je ugodnije te nosite prozračno i pamučno donje rublje. Ukoliko iscjedak promijeni boju (u žućkastu ili zelenu) ili dobije intezivan neugodan miris, potrebno je javiti se ginekologu jer to može biti znak infekcije.

6. UMOR I ISCRPLJENOST

Osjećaji umora i iscrpljenosti tijekom trudnoće redovita su i normalna pojava. Jedni su od ranijih simptoma trudnoće, a traju kroz cijelo prvo tromjesečje. Tijekom drugog tromjesečja obično se povlače, a trudnice se osjećaju energičnije i odmornije. Manjak energije, umor i iscrpljenost se ponovo javljaju u posljednja tri mjeseca trudnoće. Neke žene budu izrazito umorne tijekom cijele trudnoće, dok se kod nekih umor javlja u manjoj mjeri.

ZAŠTO NASTAJE? Hormonalne promjene uzrokuju ove simptome. Fizičke i emotivne promjene pridonose osjećaju iscrpljenosti, a povišena razina progesterona uzrokuje pospanost.

KAKO IH OLAKŠATI? Osigurajte si dovoljnu količinu odmora, osobito kada se osjećate jako iscrpljeno i umorno. Izbjegavajte zadatke i aktivnosti koji vas umaraju i priuštite si opuštanje. Pravilan raspored spavanja je također jako važan i može pomoći u poboljšanju dnevnog umora. Umjerena tjelesna aktivnost i uravnotežena prehrana također mogu biti od znatne pomoći.

7. ZATVOR (KONSTIPACIJA)

Zatvor je jedan od čestih problema koji muči trudnice. U nekih se žena pojavljuje već u ranoj trudnoći, dok kod nekih postaje izraženiji problem tek kasnije. Zatvor može biti popraćen grčevima u trbuhu, osjećajem nadutosti i plinovima.

ZAŠTO NASTAJE? U ranijem stadiju trudnoće, hormonalne promjene u tijelu uzrokuju smanjenje pokretljivosti crijeva zbog čega hrana usporeno prolazi kroz probavni trakt, a stolica postaje tvrda. Kasnije u trudnoći, maternica koja raste pritišće crijevo, zbog čega stolica sporije prolazi.

KAKO GA OLAKŠATI? U prehranu treba uvrstiti više vlaknaste hrane, kao što su povrće, voće i cjelozrnati proizvodi. Konzumiranje hrane bogate probioticima (jogurt, kefir) također pridonosi boljoj probavi. Pijenje dovoljne količine vode je izuzetno važno jer omekšava stolicu i olakšava joj prolazak kroz crijevo. Osim toga, umjerena fizička aktivnost potiče pokretljivost crijeva.

8. GLAVOBOLJA

Glavobolje se mogu pojaviti u bilo kojem stadiju trudnoće, ali se najčešće pojavljuju u prvom i trećem tromjesečju. Mogu se pojaviti u obliku migrene, tenzijskih glavobolja ili mogu biti povezane sa sinusima i alergijom.

ZAŠTO NASTAJU? Za nastanak glavobolja u trudnoći najzaslužnije su hormonske promjene. Osim toga, stres, manjak sna, dehidracija i niska razina šećera u krvi također mogu pridonijeti nastanku glavobolja.

KAKO IH OLAKŠATI? Za olakšavanje svih vrsta glavobolja važni su dobar i kvalitetan san, izbjegavanje stresnih čimbenika, opuštanje i hidracija. Ukoliko imate migrenske glavobolje, može vam pomoći odmaranje u zamračenoj i tihoj sobi. Sinusne glavobolje poboljšava inhalacija vodene pare i pijenje vrućih biljnih čajeva. Važno je naglasiti kako nikako ne biste trebali uzimati lijekove protiv glavobolje bez konzultacije s liječnikom jer neki od lijekova mogu biti štetni za dijete.

9. NESANICA

Većina trudnica ima probleme sa spavanjem, a oni mogu uključivati buđenje po noći, nemogućnost usnivanja, nemogućnost pronalaženja udobnog položaja ili neke druge. Ti problemi mogu uzrokovati dnevni umor, iscrpljenost i glavobolje.

ZAŠTO NASTAJE? Razni faktori mogu uzrokovati nesanicu u trudnoći. Neki od njih su učestala potreba za mokrenjem po noći, bolnost grudi, mučnina, otežano disanje, nelagoda u trbuhu, grčevi u nogama i dr. Osim toga, neke misli kao što su stres oko nadolazećeg porođaja mogu ometati san.

KAKO OLAKŠATI? Usvajanje dobrih navika spavanja jako je važno. Preporuča se odlaziti na spavanje svaku večer u isto vrijeme. Barem sat vremena prije spavanja bi trebalo izbjegavati mobitel, televiziju i tablet. Opuštajuća kupka također može pomoći. Soba bi trebala biti mračna, ugodne hladnije temperature i tiha. Ukoliko ne možete pronaći udoban položaj za spavanje, probajte si pomoći s jastucima – postavite jedan između koljena ili ispod trbuha kako bi vam bilo ugodnije.

10. HEMOROIDI

Hemoroidi su proširene vene rektuma koje su najčešće bolne, a pojavljuju se obično u trećem tromjesečju trudnoće. Mogu uzrokovati svrbež, pečenje i krvarenje. Česta su pojava u trudnica, a obično prolaze nakon rođenja djeteta.

ZAŠTO NASTAJU? Hemoroidi su najčešće povezani sa zatvorom. Napinjanje prilikom defekacije stvara pritisak na vene rektuma i one otiču. Osim toga, fetus koji raste stvara pritisak na vene oko maternice koji se prenosi na vene rektuma.

KAKO IH OLAKŠATI? Savjeti za konstipaciju vrijede i za hemoroide – pijte mnogo tekućine, jedite hranu bogatu vlaknima i krećite se. Izbjegavajte sjedenje tijekom duljeg vremena jer ono može pogoršati vaš problem. Nakon određenog perioda sjedenja ustanite se i prošećite par minuta. Jastuci za hemoroide mogu biti od pomoći. Namočite zahvaćeni dio u mlakoj vodi ili koristite hladne obloge za smanjenje otekline i olakšavanje boli. Za lokalne pripravke (kreme) protiv hemoroida, konzultirajte se sa svojim liječnikom.

 

Autor: Dr. Tihana Mazalin, u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

 

Izvori: www.uptodate.comwww.mayoclinic.orgwww.whattoexpect.com

Prijavite se na naš newsletter

  • Prijavom na newsletter prihvaćate da vam naše naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.