Erizipel-kožna bolest koju uzrokuje bakterija

U ovom blogu pročitajte o erizipelu ili crvenom vjetru. To je kožna upala koju uzrokuje bakterija. Crveni vjetar se očituje crvenilom i oteklinom kože, praćenim povišenom tjelesnom temperaturom i lošim općim osjećanjem. Saznajte kako ovu bolest prepoznati i liječiti. Objasnit ćemo vam, također, koje druge bolesti mogu potaknuti razvoj crvenog vjetra te kako to spriječiti.

Erizipel-kožna bolest koju uzrokuje bakterija

Kakva je bolest crveni vjetar?

Erizipel ili crveni vjetar je bakterijska infekcija koja zahvaća kožu i površinske limfne žile. Na našim se prostorima češće pojavljuje ljeti. Može se pojaviti u bilo kojoj životnoj dobi, ali je crveni vjetar kod djece i starijih ljudi češći. U dojenčadi je osobito čest crveni vjetar. Osip u djece, primjerice peta bolest, može biti sličan erizipelu.

Erizipel-zaraznost i poticajna stanja

Uzročnik crvenog vjetra obično je streptokok (lat. Streptococcus pyogenes), često susretana bakterija. Crveni vjetar se većinom prenosi kapljicama sekreta od ljudi koji imaju bakterijsku infekciju dišnog sustava.  Dakle, odgovor na pitanje da li je crveni vjetar zarazna bolest potvrdan je. Ulazno mjesto bakterije u kožu je kožno oštećenje. Inkubacija (vrijeme proteklo od zaraze do razvoja prvih simptoma) iznosi između 1 i 7 dana.

Bolesti koje povećavaju rizik nastanka erizipela su sljedeće:

Crveni vjetar- simptomi i znakovi

Tipični simptomi erizipela su:

• crveno i otečeno područje kože,
  • vrućica,
  • zimica i tresavica, te
  • loše opće osjećanje.

Crveni vjetar na nozi najčešća je lokalizacija ove bolesti, a rjeđe se ona pojavljuje na koži lica ili drugdje na koži tijela. Crveni vjetar na licu obično obuhvaća nos i obraze, te tvori oblik nalik leptiru. Crveni vjetar na ruci, trupu ili vlasištu također je moguć. Erizipel se može razviti i na sluznicama, primjerice na sluznici spolnog sustava. U slučaju promjena vaginalne sluznice, preporučujemo ginekološki pregled, s mogućnošću uzimanja ginekološkog brisa.

Erizipel-kožna bolest koju uzrokuje bakterija

Zahvaćeno područje kože je crveno i otečeno. Rubovi otekline su jasno ograničeni i uzdignuti. Oteklina je relativno bezbolna, iako nelagode može biti.

Budući da je prezentacija bolesti karakteristična, obično nije potrebno provoditi dodatne dijagnostičke postupke kako bi se bolest prepoznala i počela liječiti.

Crveni vjetar kod ljudi koji su ga jednom preboljeli ima sklonost ponovnom pojavljivanju. Ovo osobito vrijedi za ljude s nekim oblikom traume kože, narušenom drenažom limfe, gljivičnim infekcijama kože između prstiju ili venskim zastojem. Kod bolesti venskog sustava može koristiti color doppler vena.

Erizipel-liječenje

Jednom kada se postavi dijagnoza, ostaje pitanje kako liječiti crveni vjetar. Liječenje crvenog vjetra provodi se antibioticima, a tipično traje do dva tjedna. Oporavak nakon crvenog vjetra obično je relativno brz i potpun uz adekvatno liječenje, ali valja imati na umu da se na početku liječenja ponekad opaža pogoršanje crvenila ili otekline kože.

Uz korištenje antibiotika kako bi se liječio sâm erizipel, terapija treba biti usmjerena i na bolesti koje su potaknule njegov razvoj i koje mogu potaknuti njegovo ponovno pojavljivanje. To su, primjerice, atopijski dermatitis, venski zastoj ili gljivična infekcija.

Lijekovi protiv bolova mogu smanjiti eventualnu nelagodu koju upala kože uzrokuje. Kao ‘’narodni lijek’’ za crveni vjetar mogu poslužiti hladni oblozi, koji također mogu ublažiti nelagodu te smanjiti oteklinu. Ovo, međutim, ne isključuje potrebu za liječenje infekcije antibioticima.

Erizipel-kožna bolest koju uzrokuje bakterija

Sažetak- što je korisno znati?

• erizipel ili crveni vjetar je kožna infekcija
  • najčešći je uzročnik streptokok
  • simptomi su crvenilo i oteklina kože, s vrućicom i lošim općim osjećanjem
  • najčešća lokalizacija bolesti je koža na nozi
  • infekcija se liječi antibioticima
  • potrebno je liječiti i stanja koja potiču razvoj erizipela

Literatura:

• Puljiz I. Lisić M. Infekcije kože i potkožja. U: Klinička infektologija. Medicinska naklada. 2019. 231-243.

Autor: Dr. Nika Franceschi u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.