Folikulitis – upala folikula dlake

Koža predstavlja barijeru, tj. zaštitu od mogućih okolnih oštećenja organizma, bilo da se radi o potencijalnim mehaničkim oštećenjima ili mikroorganizmima. Ona sadržava karakterističnu fiziološku mikrofloru koja joj potpomaže u ostvarivanju njene funkcije. Dakle, na zdravoj koži možemo pronaći mnoštvo “dobrih mikroorganizama” – bakterija i gljivica. Međutim, problem se javlja kada se koža ošteti te se patogenima omogući olakšan prodor u tijelo. U neoštećenoj koži, oni lakše dospijevaju u kožu putem folikula dlake i žlijezda.

Folikulitis – upala folikula dlake

Stanje koje se javlja prilikom infekcije dlačnog folikula naziva se folikulitis. Folikulitis najčešće izgleda kao prištić na mjestu izrastanja dlake, uz vidljiv okolni osip popraćen svrbežom.

Što je folikulitis?

Folikulitis je infekcija folikula dlake – uvrnuća epidermisa (površinskog sloja) kože iz kojeg raste dlaka. Upala može zahvatiti jedan ili više folikula. Najčešći uzročnici folikulitisa su bakterije Staphylococcus aureus i Pseudomonas aeruginosa, no mogu ga uzrokovati i gljivice, virusi te neinfektivni čimbenici. Folikulitis se može razviti bilo gdje na tijelu gdje postoje dlake, međutim, nastaje prvenstveno na:

• rukama (osobito pazusima)
  • gornjem dijelu leđa
  • vratu
  • bedrima
  • licu

Vrste folikulitisa

Folikulitis može biti površinski i dubinski. Kao što i samo ime kaže, površinski folikulitis zahvaća samo površinski dio folikula, dok dubinski podrazumijeva upalu cijelog folikula te su shodno tome simptomi izraženiji.

Poznate su različite vrste folikulitisa:

• bakterijski folikulitis
    • tzv. folikulitis toplog bazena
    • Gram – negativni folikulitis
  • lat. pseudofolliculitis barbae
  • sikoza (lat. sycosis barbae)
  • lat. Pityrosporum folliculitis
  • eozinofilni folikulitis

Bakterijski folikulitis

Najučestaliji je tip folikulitisa. Nastaje bakterijskom infekcijom folikula, prvenstveno bakterijom Staphylococcus aureus. Ta je bakterija sastavni dio kože, no zarazu uzrokuje ulaskom kroz oštećenu kožu, primjerice kroz porezotinu. Zaraza stafilokokom širi se tjelesnim kontaktom sa zaraženom osobom te uporabom inficiranih predmeta, poput ručnika, odjeće ili britvice. Folikulitis je karakteriziran pojavom bijelih gnojnih nakupina (apscesa) koje svrbe. Većinom spontano nestaje kroz nekoliko dana, dok se teži oblici liječe lokalnim antibioticima.

Folikulitis toplog bazena (pseudomonasni folikulitis)

Uzrokuje ga bakterija Pseudomonas aeruginosa, koja se može pronaći u vodi nepravilno regulirane razine klora i pH (kiselosti). Učestalo se pronalaze u hidroterapijskim bazenima i vrućim kupkama. Reakcija je vidljiva nakon jednog do dva dana nakon zaraze, a klinička slika odgovara bakterijskom, stafilokoknom folikulitisu. Najčešće se povlači bez liječenja unutar nekoliko dana. Međutim, važno je da se u bazenu promijeni nepravilno održavana voda, kako bi se smanjila mogućnost ponavljajućih zaraza te spriječila infekcija drugih ljudi.

Gram negativni folikulitis

Razvija se nakon dugotrajne antibiotske terapije u svrhu liječenja akni. Stvaraju se gnojni apscesi oko usta i nosa. Stanje se najčešće povlači samostalno, nakon 7 do 10 dana.

Pseudofolliculitis barbae (lat.)

Nastaje urastanjem dlake, a ne infekcijom folikula. Osip uzrokovan ovim tipom folikulitisa može nalikovati na infektivne. Obično se pojavljuje na mjestima brijanja, dakle pretežito na licu i vratu muškaraca. Također, osobe koje koriste vosak prilikom depilacije bikini područja mogu razviti apscese i iritaciju u području prepona.

Folikulitis nakon depilacije česta je pojava kod žena.

Sikoza (lat. sycosis barbae)

Teži je oblik folikulitisa koji nastaje zbog brijanja.U ovom slučaju je cijeli dlačni folikul zaražen. Pojavljuju se crvene izbočine na području brijanja, a posljedično može doći i do stvaranja ožiljaka na licu. Tada je potrebno izbjegavati brijanje te posjetiti dermatologa kako bi se odredio daljnji postupak.

Ostale vrste folikulitisa

Pityrosporum folliculitis uzrokovan je gljivičnom infekcijom, najčešće gljivicama vrste Malassezia, a očituje se pojavom apscesa na leđima i prsima.

Eozinofilni folikulitis pogađa pretežito osobe zaražene HIV virusom. Prisutne su upaljene mrlje i svrbež, osobito na tjemenu, licu i vratu. Konkretan uzrok ovog tipa folikulitisa nije poznat.

Folikulitis- različiti faktori

Folikulitis je čest poremećaj. Jednako pogađa i muškarce i žene. Pod povećanim rizikom su pretile osobe i  dijabetičari. Javlja se učestalije u osoba koje su koristile oralne antibiotike duže vremena i u osoba slabijeg imuniteta (imunokompromitiranih).

Brijanje, često trljanje (primjerice, zbog uske odjeće) ili grebanje kože također povećavaju rizik za nastanak folikulitisa. Folikulitis nakon depilacije javlja se na raznim područjima tijela, osobito pazusima, bedrima, preponama i stražnjici koji su izloženi povećanom trenju. Učestaliji je tijekom ljetnih mjeseci zbog češćeg brijanja u kombinaciji sa znojenjem. Nadalje, kupanje u toplom bazenu povećava rizik za inficiranje bakterijom Pseudomonas aeruginosa, uzročnika folikulitisa.

Foliklulitis-simptomi

Folikulitis se odlikuje pojavom površinske pustule –  mjehurića ispunjenog gnojem, oko folikula dlake. Prepoznaju se kao tvorbe nalik prištićima. Zahvaćeno područje može nalikovati na akne.

Ostali mogući simptomi i znakovi folikulitisa su:

• svrbež
  • peckanje
  • crvenilo
  • bol
  • stvaranje natečenih kvržica
  • nelagodan osjećaj

Svrbež i nelagodan osjećaj na zahvaćenom području potiču osobe na češanje, što je važno izbjegavati zbog rizika od sekundarnih infekcija.

Folikulitis-dijagnoza

Folikulitis najčešće ne zahtijeva posjet liječniku. Potrebno je javiti se liječniku ukoliko simptomi ne jenjavaju niti nakon jednog do dva tjedna. Ako osjećate bol ili su prisutni znakovi izraženije upale (pojačano crvenilo, vrućica, osjećaj slabosti), tada liječnika posjetite i ranije.

Dijagnosticiranje folikulitisa obavlja se jednostavnim fizičkim pregledom kože uz popratna relevantna pitanja. Liječnik će nastojati saznati uzrok upale, pri čemu možete očekivati pitanja poput:

• Brijete li navedeno područje?
  • Jeste li nedavno bili u bazenu ili koristili hidroterapijske kade?
  • Koristite li trenutno neke antibiotike, osobito lijekove protiv akni?
  • Jeste li primijetili da se pojačano znojite u zadnje vrijeme?

Rjeđe se uzima bris kože kako bi se odredio uzročnik, a ponekad se radi i biopsija kože.

Folikulitis-liječenje

Plan liječenja donosi se na temelju individualnih simptoma i težine bolesti.

Blagi folikulitis obično zacjeljuje bez vidljivih posljedica nakon nekoliko dana. Naglasak se stavlja na održavanju osobne higijene.

Teži oblici i recidivirajuće (ponavljajuće) infekcije mogu zahtijevati terapiju. Neliječene uzastopne infekcije mogu dovesti do trajnog gubitka dlaka zahvaćenog područja te stvaranje ožiljka. U najtežim slučajevima, može biti potreban kirurški zahvat ili lasersko uklanjanje dlaka zahvaćenog područja.

U liječenju težih oblika stafilokoknog folikulitisa prvotno se upotrebljavaju antibiotici u obliku topičkih preparata (krema/masti) koji se nanose na kožu. Mogu se primjenjivati u kombinaciji sa antihistaminicima, lijekovima koji ublažavaju simptome poput svrbeža i crvenila. U slučajevima kada se bolest nastavlja ili pacijent ima dubinski folikulitis, nužno je upotrebljavati oralne antibiotike.

S druge strane, liječenje gljivičnih folikulitisa zahtijeva lokalne antifungalne (protugljivične) lijekove. Mogu se koristiti kreme i šamponi protugljivičnog djelovanja. Pri liječenju eozinofilnog folikulitisa primjenjuje se antiretrovirusna terapija.

Neovisno o vrsti folikulitisa, svima se preporuča izbjegavanje uklanjanja dlačica u periodu liječenja kako bi se folikulu dlake omogućio oporavak. Važno je ne izlagati kožu prevelikom opterećenju, što uključuje njeno rastezanje i pritiskanje.

Folikulitis je uglavnom bezopasno stanje koje se povlači samo od sebe. Stoga, važno je biti strpljiv. Recidivirajuće infekcije se mogu spriječiti odgovarajućom osobnom higijenom te pravilnim korištenjem terapije.

Literatura:

Autor: Dr. Nika Franceschi u suradnji s kolegama iz Poliklinike Mazalin.