10 promjena na tijelu nakon poroda

Vaše tijelo prolazi brojne i zapanjujuće promjene kroz razdoblje trudnoće, a sve to kako bi se vašem djetetu osigurali svi najbolji uvjeti za rast, razvoj i dolazak na svijet. Nakon porođaja očekuju vas brojni izazovi bilo da ste postali majka po prvi put ili ste sve to već jednom ili nekoliko puta prošli. Uz sve promjene koje se događaju oko vas, vaše tijelo se oporavlja i polako vraća u svoje ”normalno” stanje.

U današnjem blogu vam donosimo deset promjena koje možete očekivati na svom tijelu nakon porođaja i nudimo vam savjete kako što lakše i sigurnije proći poslijeporođajni period.

1. PROMJENE NA GRUDIMA

Povišena koncentracija hormona u trudnoći potiče razvoj mliječnih žlijezda u grudima. Osim toga, povećava se opskrba krvlju i količina masnog tkiva, a grudi postaju veće, punije i teže. Bradavice i areola postaju tamnije boje, a često se može zamijetiti i povećanje Montgomeryjevih žlijezda. One se mogu vidjeti kao mala izbočenja na koži oko bradavice, a njihova uloga je zaštitna – izlučuju sekret koji podmazuje bradavicu i areolu te ih na taj način štiti od oštećenja i infekcije, osobito za vrijeme dojenja. Promjene na grudima mogu biti jedan od najranijih znakova trudnoće.

Već u drugom tromjesečju započinje stvaranje kolostruma – prvog mlijeka. Ono je izrazito bogato brojnim hranjivim tvarima (protutijelima, vitaminima, mineralima, zdravim masnoćama) koje su djetetu potrebne u prvim danima života. Kako se približavate terminu, možda ćete primijetiti curenje kolostruma. Nakon poroda, u prvih nekoliko dana počinje proizvodnja mlijeka, a grudi postaju još punije i teže. Ponekad mogu biti bolne i osjetljive na dodir. Može se javiti i nekontrolirano curenje mlijeka čak i kada ne dojite, nego primjerice kada čujete dječji plač. To je sasvim normalna pojava i ne treba vas zabrinjavati.

SAVJET: Nošenje udobne odjeće i potpornih grudnjaka može vam biti od pomoći. Također, olakšanje možete postići stavljanjem hladnih obloga na otečene i bolne grudi. Ako vas muči curenje mlijeka, koristite perive ili jednokratne uloške za grudi koji se nose s unutrašnje strane grudnjaka kako bi upijali mlijeko. Ako vam dojka postane jako natečena, crvena, topla i bolna na dodir, a uz to praćena i visokom temperaturom, odmah se javite liječniku jer se može raditi o mastitisu (upali dojke).

2. VAGINALNO KRVARENJE (LOHIJE)

Vaginalno krvarenje ili lohije normalan su dio svakog poslijeporođajnog oporavka. Krvarenje najčešće započinje odmah nakon poroda, a može trajati tjedan do dva ili sve do kraja babinja (šest tjedana od porođaja). Lohijama se maternica čisti od svega što je zaostalo od poroda – krvi, ugrušaka, sluzi, plodovih ovoja, komadića posteljice i dr. Krvarenje je najjače u prvih nekoliko dana, a zatim postupno slabi. U početku je najčešće svijetlocrvene boje, zatim tamnije, smeđe boje, a potom pred kraj prelazi u žućkasti iscjedak.

Važno je naglasiti kako se morate odmah javiti liječniku ukoliko primijetite nešto od navedenog:

  • krvarenje je obilno i nakon desetak dana
  • uz obilno krvarenje prisutni su i veliki krvni ugrušci
  • osjećate vrtoglavicu, mučninu i slabost
  • osjetite lupanje srca i ubrzano dišete
  • krvarenje je neugodnog mirisa
  • imate povišenu temperaturu i tresavicu.

 
Ti simptomi mogu ukazivati na to da je u maternici zaostao dio posteljice te da je došlo do infekcije ili je možda u pitanju anemija uzrokovana obilnim krvarenjem, što također svakako zahtijeva liječenje.

SAVJET: Preporučamo da za vrijeme krvarenja i pojačanog vaginalnog iscjetka nosite higijenske uloške. Svakako je potrebno izbjegavati korištenje tampona jer oni sprječavaju izlazak zaostalog tkiva iz maternice što posljedično može dovesti do infekcije.

3. GRČEVI U TRBUHU

Postporođajni grčevi su zapravo kontrakcije maternice koja se nastoji vratiti u svoje početno stanje i položaj, odnosno stanje prije trudnoće. Nakon što se posteljica odljušti odmah nakon poroda djeteta, mjesto na kojem je bila pričvršćena za maternicu počinje krvariti. Maternica se kontrahira kako bi zaustavila to krvarenje i to je jedan od uzroka bolnih grčeva. Drugi uzrok je taj što se maternica stiskanjem svog mišićja zapravo postupno vraća u svoju normalnu veličinu i položaj unutar zdjelice. Taj proces traje tjednima.

Grčevi su najjači prvih nekoliko dana nakon poroda, a zatim se javljaju povremeno, osobito za vrijeme dojenja. Dojenje, odnosno podražaj bradavice potiče lučenje hormona oksitocina koji potiče kontrakcije maternice. Postporođajni grčevi su obično nešto blaži u žena koje su prvi put rodile, a sve bolniji nakon daljnjih trudnoća. Razlog tome je što žene koje su jednom rodile imaju jači mišićni tonus maternice pa se ona efikasnije kontrahira, a kontrakcije traju kraće zbog čega su i grčevi blaži i podnošljiviji.

SAVJET: Postporođajni grčevi nalik su menstrualnim grčevima. Topli oblozi i lagana masaža donjeg dijela trbuha mogu olakšati tegobe. Možete pokušati i ležati na prsima s jastukom postavljenim ispod donjeg dijela trbuha. Lagana i umjerena šetnja također može ublažiti grčeve. Ako vam ovi savjeti ne pomognu, kontaktirajte svog liječnika kako bi vam propisao lijekove protiv bolova.

4. KONSTIPACIJA (ZATVOR)

U velikog broja žena nakon porođaja se javlja konstipacija. Ona je posljedica hormonskih promjena u tijelu za vrijeme trudnoće i tijekom poroda, oštećenja dna zdjelice koje se javlja tijekom porođaja, lijekova protiv bolova ako su se koristili za vrijeme poroda itd. Područje međice i anusa može biti bolno nakon vaginalnog poroda, osobito ako je došlo do pucanja struktura i/ili postavljanja šavova. Žene često nemaju stolicu prvih nekoliko dana od poroda, što je sasvim normalna pojava. Međutim, potrebno je obaviti nuždu ako za to osjetite potrebu i ne odgađati je zbog straha od bolova ili nečeg sličnog. Odgađanje može pogoršati konstipaciju i nelagodu.

SAVJET: Potrebno je piti veće količine tekućine i jesti hranu bogatu vlaknima (cjelozrnati proizvodi, povrće i voće) kako bi se stolica omekšala i lakše prošla kroz probavnu cijev. Također je dobro kretati se onoliko koliko možete u prvim danima nakon poroda. Za vrijeme obavljanja nužde uzmite čisti higijenski uložak ili čistu gazu i držite ga sprijeda u području međice ili ondje gdje su vam postavljeni šavovi. Time ćete poduprijeti dno zdjelice i ublažiti osjećaj boli i nelagode.

5. MLOHAVI TRBUH

Mlohavi trbuh je sasvim normalna pojava nakon poroda. Povećanje maternice, rastezanje kože i brojne hormonalne promjene razlog su nastajanja strija i pojave ”viška kože”. Kako se maternica vraća u svoju normalnu veličinu, tako će se s vremenom uvlačiti i trbuh. Osim toga, dojenje potpomaže sagorijevanje masnoća što će pridonijeti bržem povratku na stanje prije trudnoće. Međutim, to ovisi i o nekim drugim faktorima kao što su razina tjelesne aktivnosti, težina koju ste dobili za vrijeme trudnoće i dr. Potrebni su mjeseci da se vaše tijelo vrati u početno stanje i trebate biti strpljivi.

SAVJET: Raznovrsna prehrana, lagana tjelesna aktivnost i dojenje mogu vam pomoći u sagorijevanju viška masnog tkiva. Izbjegavajte tešku i napornu tjelovježbu i posavjetujte sa svojim liječnikom oko vježbanja. Možete koristiti i steznike za trbuh koji osim što zatežu višak kože, daju potporu leđima i trbušnim mišićima te potpomažu uspravno držanje.

6. BOLNO I OSJETLJIVO VAGINALNO PODRUČJE

Ako ste imali vaginalni porod, vaše vaginalno područje će vjerojatno biti otečeno, osjetljivo i bolno, što je sasvim normalno stanje nakon porođaja. Za vrijeme porođaja može vam biti učinjena epiziotomija (rezanje međice) kako bi se spriječilo pucanje struktura zdjeličnog dna i olakšao prolaz djeteta. Nakon epiziotomije ili ako je prirodno došlo do pucanja, postavljaju se šavovi koji mogu pridonijeti osjećaju nelagode, zatezanja i boli.

Otečenost i bolnost se najčešće smanjuju nakon otprilike tjedan dana. Osjećaj nelagode i povremeni bolovi mogu se javljati i tjednima nakon poroda.

SAVJET: Hladni oblozi mogu vam pomoći u smanjenju otekline i boli. Koristite pamučno donje rublje i higijenske uloške od prirodnih materijala. U prvim danima izbjegavajte sjedenje ako vam stvara pritisak i nelagodu u intimnom području, radije legnite na leđa ili bok. Blage tople sjedeće kupke također mogu biti od pomoći. Važno je održavati područje međice čistim, osobito ako imate šavove. Često ispirite mlakom vodom, a zatim lagano posušite čistim toalet papirom ili ručnikom. Često mijenjajte higijenske uloške. Ako primijetite pojavu neugodnog mirisa, javite se liječniku jer to može biti znak infekcije.

7. POTEŠKOĆE S MOKRENJEM

Nekoliko dana nakon poroda mokrenje može biti otežano te se mogu javiti osjećaji žarenja i pečenja. Također, u nekih žena se javlja i nemogućnost mokrenja ili potpunog ispuštanja mokraće što često zahtijeva postavljanje katetera. Nakon porođaja se može javiti i nemogućnost zadržavanja mokraće (inkontinencija) koja nastaje zbog slabljenja mišića zdjeličnog dna tijekom trudnoće. Ona obično nestaje tijekom vremena kako se tonus mišića vraća u normalu.

SAVJET: Pijte veće količine tekućine kako biste potaknuli učestalije pražnjenje mokraćnog mjehura. Vježbanje mišića zdjeličnog dna (Kegelove vježbe) može pomoći pri inkontinenciji mokraće.

8. POJAČANO ZNOJENJE

Pojačano znojenje je česta pojava koja se javlja u žena iza poroda. Znojenje se javlja najčešće noću, a može biti praćeno ”valungama” (osjećajem intezivne vrućine). Nastaje zbog naglog pada razine hormona koji su tijekom trudnoće bili povišeni, a porodom se njihova koncentracija naglo snizila. Osim toga, znojenjem se oslobađa višak tekućine koji se nakupio tijekom trudnoće. Prema nekim istraživanjima, pojačano znojenje je najizraženije dva tjedna nakon poroda, a potom se njegov intezitet smanjuje.

SAVJET: Rashlađivanje sobe prije spavanja može ublažiti tegobe. Koristite laganu i tanju posteljinu te više laganijih pokrivača kako biste se mogli otkriti kada vam je vruće. Također, nosite laganu i pamučnu odjeću za spavanje. Možete staviti i ručnik na jastuk kako bi upijao znoj tijekom noći. Pijte mnogo tekućine kako biste spriječili dehidraciju.

9. GUBITAK TEŽINE

Većina žena izgubi pet do šest kilograma tijekom porođaja, a to uključuje težinu djeteta, posteljicu i amnionsku tekućinu. Tijekom prvog tjedna nakon poroda gubi se dodatna tjelesna težina, a to je posljedica gubitka viška tekućine koju je organizam zadržavao tijekom trudnoće. Ta tekućina se najviše gubi znojenjem i mokrenjem. Osim toga, dojenje potpomaže sagorijevanje masnoća i pridonosi gubitku težine. Međutim, važno je ne ubrzavati proces mršavljenja ekstremnim vježbanjem ili restrikcijskim dijetama jer to može imati izrazito negativan učinak na cijeljenje i oporavak organizma.

SAVJET: Raznovrsna prehrana bogata voćem, povrćem, zdravim masnoćama i cjelozrnatim proizvodima osigurat će vašem tijelu potrebne nutrijente za oporavak. Uključite tjelesnu aktivnost u svoju svakodnevnu rutinu – nakon poroda su najbolje lagane šetnje, dok se s umjerenom tjelesnom aktivnosti može započeti najčešće 4 do 6 tjedana nakon porođaja. Ako ste imali carski rez ili komplicirani porod, konzultirajte se sa svojim liječnikom o tome kada možete početi s tjelovježbom.

10. UMOR I ISCRPLJENOST

S obzirom da organizam kroz trudnoću i porođaj prolazi velike fizičke i hormonalne promjene, umor i iscrpljenost su očekivana i normalna pojava u poslijeporođajnom periodu. Gubitak velike količine krvi tijekom poroda, nagli pad koncentracije hormona, operativni zahvat ako ste imali carski rez, emotivni stres – sve su to čimbenici koji pridonose osjećaju iscrpljenosti u žena nakon poroda.

Anemija zbog velikog gubitka krvi tijekom i nakon poroda može također biti uzrokom intezivnog osjećaja umora i slabosti. Osim toga, hipotireoidizam (snižena razina hormona štitnjače) može biti u pozadini tih simptoma. Ako je osjećaj umora praćen gubitkom interesa za svakodnevne aktivnosti ili stvari koje su inače pružale zadovoljstvo te osjećajima tuge, očaja i beznađa, potrebno je javiti se liječniku jer se može raditi o postporođajnoj depresiji.

SAVJET: Odmarajte se kada osjetite potrebu i kada vam obaveze s djetetom to dopuste. Ne preskačite obroke i pijte mnogo tekućine. Zatražite pomoć od obitelji i prijatelja ako vam je potrebna, ali pokušajte ograničiti posjete u periodu nakon poroda kako biste sebi i svome djetetu osigurali mirno okruženje za odmor i oporavak.

 

Autor: Dr. Tihana Mazalin, u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Izvor: www.mayoclinic.orgwww.medicalnewstoday.comwww.nhs.ukwww.webmd.com,

gynaeonline.com

Prijavite se na naš newsletter

  • Prijavom na newsletter prihvaćate da vam naše naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.