Što je PMS i kako olakšati simptome?

Simptome PMS-a (predmenstrualnog sindroma) većina žena osjeća svaki mjesec. Oni su raznoliki i variraju od žene do žene, a mogu biti na nekoliko razina – fizičkoj, psihičkoj i emocionalnoj. U današnjem vam blogu objašnjavamo što je zapravo predmenstrualni sindrom i zašto se javlja, koji su najčešći simptomi, kako ih olakšati te kako prepoznati je li u pitanju nešto ozbiljnije od samog PMS-a.

Govorimo i o predmenstrualnom disforičnom poremećaju, ozbiljnom stanju za koje mnoge žene nisu čule, a lako se može zamijeniti s predmenstrualnim sindromom i njegovim simptomima.

ŠTO JE PREDMENSTRUALNI SINDROM I ZAŠTO SE JAVLJA?

Predmenstrualni sindrom ili skraćeno PMS termin je koji se odnosi na širok spektar raznih fizičkih, psihičkih i emocionalnih promjena koje se u žena javljaju tjedan ili dva prije početka menstruacije.

Većina žena, njih čak 90% osjeća neke promjene i simptome u periodu prije menstruacije – promjene raspoloženja, pad koncentracije, bolove u grudima, nadutost, grčeve i drugo. Ti simptomi mogu biti blagi i kratkotrajni, ali mogu biti i jakog inteziteta, dugotrajni te ometati ili ograničavati svakodnevne aktivnosti žene. S druge strane, postoje žene koje čitav menstruacijski ciklus prolaze bez ikakvih promjena, što dobro govori o tome koliko je postojanje predmenstrualnog sindroma i njegovih simptoma varijabilno i individualno. Simptomi PMS-a najčešće prestaju nekoliko sati od početka menstruacije, ali mogu potrajati i do nekoliko dana nakon.

Pravi uzrok nastanka simptoma predmenstrualnog sindroma još uvijek nije poznat, međutim pretpostavlja se da je povezan s promjenama razine spolnih hormona u krvi (estrogena i progesterona) čija se koncentracija mijenja u različitim fazama ciklusa te prevelikoj osjetljivosti pojedinih žena na takve hormonalne fluktuacije. Osim toga, postoje pretpostavke da neka stanja u organizmu kao što su manjak kalcija i magnezija te manjak serotonina, tzv. ”hormona sreće” pridonose nastanku simptoma PMS-a. Također, smatra se i da genetska predispozicija u tome ima značajnu ulogu. Međutim, bez obzira na sve teorije koje postoje o razvoju predmenstrualnog sindroma, ipak se još uvijek ne zna točno zašto neke žene bolje podnose tu fazu ciklusa, a neke lošije.

NAJČEŠĆI SIMPTOMI PREDMENSTRUALNOG SINDROMA

Simptomi PMS-a su raznoliki i variraju od žene do žene. Međutim, postoje simptomi koji se češće pojavljuju u toj fazi menstrualnog ciklusa (tjedan do dva prije početka menstruacije), a to su promjene raspoloženja, grčevi u trbuhu, razdražljivost, promjene apetita, problemi s probavom, pojava akni itd. U nastavku teksta govorit ćemo o pet simptoma predmenstrualnog sindroma koji se najčešće javljaju u žena, a predložit ćemo i savjete kako se što lakše nositi s tim promjenama.

PROMJENE RASPOLOŽENJA

Ovaj simptom je vrlo vjerojatno poznat svim ženama, a može se javiti u raznim oblicima i s raznolikim emocijama. Promjene raspoloženja često su nagle, najednom dolaze i odlaze i mogu se brzo mijenjati. Najčešće se javljaju razdražljivost, tjeskoba, ljutnja, ali i neobjašnjiva neraspoloženost, tuga pa čak i depresivno stanje. Može se dogoditi da u to vrijeme žene žele biti same, povlače se iz društva, a osobito su osjetljive na odbijanje i osjećaj neželjenosti pa su u to vrijeme češće i svađe s partnerom, obitelji ili prijateljima. Česti su i problemi s koncentracijom te lošija kvaliteta sna.

Treba naglasiti kako je to sasvim normalna pojava u toj fazi ciklusa, osim ako žena zbog inteziteta tih negativnih osjećaja ne može normalno funkcionirati u svakodnevnici. Onda postoji vjerojatnost da je u pitanju neko ozbiljnije stanje kao što je primjerice predmenstrualni disforični poremećaj o kojemu ćemo reći nešto više u nastavku teksta.

SAVJET: Bilo bi dobro da pratite svoje emocije kroz menstrualni ciklus kroz nekoliko mjeseci kako biste potvrdili da su te promjene raspoloženja povezane s predmenstrualnom fazom. To će vam pomoći i da predvidite kada bi se te negativne emocije trebale početi javljati. Sukladno tome, u to vrijeme pokušajte izbjegavati stresne čimbenike te aktivnosti i okolnosti koje vas osobito iscrpljuju, naravno koliko je to moguće. Posvetite se stvarima koje volite raditi, a nikako nemojte zaboraviti ni tjelesnu aktivnost koja će vam zasigurno pomoći da se u tom periodu bolje osjećate.

GRČEVI U TRBUHU

Menstrualni grčevi jedan su od najčešćih simptoma predmenstrualnog sindroma, a većina žena ih je osjetila barem jednom u životu. Grčevi mogu biti blagi i jedva osjetni, a mogu biti i toliko jaki da ograničavaju ženu u njezinim svakodnevnim aktivnostima. Menstrualni se grčevi javljaju najčešće nekoliko dana prije početka menstruacije. Jaki grčevi se češće javljaju u žena koje imaju nepravilne menstruacijske cikluse te dugotrajna i obilna menstrualna krvarenja. Intezitet predmenstrualnih grčeva obično se smanjuje nakon trudnoće i porođaja, a u nekih žena čak i nakon prestanka uzimanja kontracepcijskih pilula.

Važno je naglasiti kako nisu svi bolni grčevi povezani s menstruacijom normalna pojava. Odnosno, izrazito bolni grčevi koji se javljaju u tom dijelu ciklusa mogu biti simptom nekih ginekoloških bolesti kao što su endometrioza ili adenomioza. Stoga je za sve žene koje imaju jako bolne menstrualne grčeve važno da odu na ginekološki pregled kako bi se ustanovilo je li u pitanju kakva patologija. To osobito vrijedi za žene koje uz takve bolne menstruacije imaju i obilno, dugotrajno ili nepravilno krvarenje.

SAVJET: Kod bolnih menstrualnih grčeva može pomoći primjena lijekova koji smanjuju lučenje upalnih čimbenika koji izazivaju bol, a to je primjerice ibuprofen. Postoje razne inačice analgetskih lijekova koji se razlikuju prema dozi ili sastavu pa možete pronaći onaj koji vam najbolje odgovara. U tome će vam najbolje pomoći vaš liječnik, stoga preporučamo da prije korištenja konzultirate s njim. Vaš ginekolog vam može preporučiti i korištenje kontracepcijskih pilula ili neke  druge metode hormonske kontracepcije, osobito ako imate problema i s obilnim krvarenjima. Za olakšavanje grčeva preporuča se grijanje područja trbuha jer toplina potiče bolju prokrvljenost maternice. To možete postići toplim tušem, grijaćim pojasom ili nečim sličnim.

PROBLEMI S KOŽOM

U velikog broja žena javlja se pogoršanje stanja kože prije dolaska menstruacije. Najčešće se radi o pojavi akni na licu, osobito u donjem dijelu lica – na bradi, oko usta, na obrazima. Međutim, može doći i do pogoršanja nekih drugih kožnih stanja kao što su ekcemi ili psorijaza. Vjerojatni uzrok tome leži u već spomenutoj fluktuaciji razine progesterona i estrogena koja se normalno događa u toj fazi ciklusa. Promjene koncentracije ženskih spolnih hormona dovode i do promjene razine nekih drugih hormona u tijelu kao što je primjerice kortizol pa posljedično dolazi do pogoršavanja postojećih kožnih bolesti koje imaju imunološku podlogu.

SAVJET: Optimalna hidracija te pravilna i uravnotežena prehrana osobito su važne za ovaj simptom predmenstrualnog razdoblja. Svakako se ne preporuča dirati ili istiskivati prištiće i akne jer to samo može pogoršati situaciju i uzrokovati ožiljkavanje. Primjena lokalnih pripravaka koji isušuju prištiće može pomoći, a tome će vas najbolje savjetovati dermatolog. Ako je to potrebno, može vam preporučiti i specijalizirane kreme za lice ili druge pripravke koji će umiriti kožu. U slučaju da su kožne promjene jako izražene vaš će vas liječnik možda uputiti na endokrinološku obradu kako bi se ustanovilo je li u pitanju neki hormonski poremećaj kao što je primjerice sindrom policističnih jajnika.

PROMJENE APETITA

Ovaj simptom najčešće dolazi u obliku povećanog apetita, kompulzivnog jedenja ili izrazite želje za točno određenim namirnicama. Obično je u pitanju jako slatka ili masna hrana. Osim hormonalnih promjena koje su vjerojatno odgovorne za ovaj simptom PMS-a, pojačana želja za slatkim namirnicama, primjerice čokoladom povezuje se i s rastom razine serotonina – ”hormona sreće” čija se koncentracija povećava unosom takve hrane. S obzirom da se u ovoj fazi menstrualnog ciklusa često javljaju i promjene raspoloženja te negativne emocije, porast razine serotonina poželjna je pojava i jedan od vjerojatnih razloga zbog kojih ženski organizam u to vrijeme ”traži” takve namirnice.

SAVJET: Pokušajte ne pretjerivati s unosom zašećerene ili jako masne hrane jer takva hrana u većim količinama svakako nije dobra za vaše zdravlje. Međutim, u tih nekoliko dana možete si priuštiti pokoje udovoljavanje pojačanoj želji za slatkim namirnicama i ne morate se zbog toga osjećati loše. Ako vam je apetit izrazito povećan i ne možete se zasititi uobičajenim obrocima nego imate stalnu potrebu nešto prigristi, pokušajte unaprijed pripremiti zdrave grickalice kojima ćete brzo zadovoljiti glad. Zdrave varijante grickalica su primjerice kriške jabuke s maslacem od kikirikija, integralni krekeri, orašasti plodovi i slično.

BOLOVI

U periodu prije dolaska menstruacije, mnoge žene često imaju bolove u raznim dijelovima tijela. Najčešće se javljaju glavobolje, bolne grudi te bolovi u mišićima. Svi ti simptomi mogu varirati od blagog do jakog inteziteta, a često su praćeni i drugim prethodno navedenim simptomima predmenstrualnog sindroma. Običnu prođu s početkom menstruacije, a ponekad mogu potrajati i tijekom sljedećih nekoliko dana. Svakako je važno svaku bol u tijelu pratiti i pokušati odrediti javlja li se ciklički, odnosno je li povezana s određenom fazom menstrualnog ciklusa ili ne. Svaku bol koja je prejakog inteziteta i koja vas ometa u svakodnevnom funkcioniranju treba prijaviti liječniku.

SAVJET: Bol nemojte trpjeti. Konzultirajte se sa svojim liječnikom oko uzimanja lijekova protiv bolova. Ako je razina boli takva da morate koristiti analgetike više od nekoliko dana u mjesecu, to svakako zahtijeva daljnju dijagnostičku obradu i ne smije se ignorirati.

ŠTO JE PREDMENSTRUALNI DISFORIČNI POREMEĆAJ?

Predmenstrualni disforični poremećaj ili skraćeno PMDD (od eng. premenstrual dysphoric disorder) je najjednostavnije rečeno klinički teži oblik predmenstrualnog sindroma. Žene s ovim stanjem imaju simptome slične simptomima PMS-a, ali u mnogo izraženijem obliku. Zbog takvih su smetnji često potpuno ograničene na raznim životnim područjima u svojoj svakodnevnici u to vrijeme ciklusa. Simptomi PMDD-a često traju čitavu drugu fazu ciklusa, odnosno započinju odmah nakon ovulacije, što znači da ih žena ima gotovo dva tjedna svaki mjesec. Ovaj poremećaj nažalost često ostaje neprepoznat, a samim time i neliječen.

Neki od simptoma predmenstrualnog disforičnog poremećaja su intezivna tjeskoba, depresivno stanje, potpuni gubitak motivacije za svakodnevne aktivnosti, manjak koncentracije, jak umor, osjećaj slabosti, nesanica i dr. Ne postoji univerzalan lijek za liječenje ovog stanja, nego se primjenjuju lijekovi ovisno o tome koji simptomi prevladavaju. Najčešće se koriste antidepresivi, anksiolitici, hormonski lijekovi i analgetici. Ako se prepoznajete u navedenim simptomima ili ako mislite da su vaši simptomi povezani s nečim drugim, a ne samo s fazom menstrualnog ciklusa, svakako se javite svome liječniku.

Autor: Dr. Tihana Mazalin i Dr. Biserka Knezić Frković u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

• Prijavom na newsletter prihvaćate da vam naše naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu.