Kako se boriti s urinarnim infekcijama?

Urinarne infekcije su jedan od najčešćih razloga posjeta liječniku. Iako su često bezazlene i prolazne, ponekad mogu izazvati ozbiljnije komplikacije te ih je upravo zbog toga važno na vrijeme prepoznati i ispravno liječiti.

U ovom blogu vam donosimo najvažnije informacije o upalama mokraćnog sustava – što obuhvaćaju, koga najčešće zahvaćaju, koji su rizični faktori za njihov nastanak te sve o dijagnostici i liječenju. Na kraju vam donosimo deset savjeta kojima možete na prirodan način prevenirati razvoj mokraćnih infekcija u budućnosti.

MOKRAĆNE INFEKCIJE – ŠTO SU I KOGA ZAHVAĆAJU?

Mokraćne infekcije su jedne od najčešćih bakterijskih infekcija od kojih godišnje obolijeva velik broj ljudi, osobito žena. One mogu zahvatiti bilo koji dio mokraćnog puta – bubrege, mokraćovode, mokraćni mjehur i mokraćnu cijev (uretru). Međutim, najčešće su infekcije koje zahvaćaju donji dio mokraćnog trakta, a to su infekcije mokraćnog mjehura i uretre. Iako su često prolazne i ne predstavljaju ozbiljno stanje, njihovi simptomi mogu biti nezgodni i iritantni, a ponekad se mogu pojaviti i ozbiljne komplikacije.

Infekcije mokraćnog sustava zahvaćaju i žene i muškarce svih životnih dobi. Žene imaju mnogo veći rizik od obolijevanja od urinarnih infekcija, a razlog tome je što je mokraćna cijev u žena jako kratka (do nekoliko cm) pa infekcija često ne ostaje lokalizirana nego lako napreduje do mokraćnog mjehura i dalje. Mokraćne infekcije mogu dovesti do ozbiljnih komplikacija ako se prošire na bubrege pa ih je važno na vrijeme prepoznati i ispravno liječiti.

Infekcije mokraćnog trakta se mogu podijeliti na:

• upalu mokraćnog mjehura (cistitis)
  • upalu bubrega (pijelonefritis)
  • infekcije bez simptoma (asimptomatska bakteriurija – prisutnost bakterija u urinu)
  • upalu mokraćne cijevi (uretritis) koja najčešće ide s cistitisom.

Infekcije se u nekih ljudi mogu javljati često pa se zovu ponavljajuće infekcije, a uz njih se mogu razviti i dodatne komplikacije pa ih nazivamo kompliciranim infekcijama. Daleko najčešće mokraćne infekcije su cistitis i uretritis, a o njima ćemo više govoriti u nastavku teksta.

CISTITIS I URETRITIS

Upala mokraćnog mjehura (cistitis) i mokraćne cijevi (uretritis) nastaju kada se ti, inače sterilni dijelovi mokraćnog trakta, inficiraju bakterijama uz razvoj upale. Infekcija je obično uzrokovana bakterijom Escherichiom coli koja je fiziološki stanovnik debelog crijeva. S obzirom da su analni otvor i otvor mokraćne cijevi u žena smješteni jako blizu, bakterija može doći do mokraćnog sustava i uzrokovati infekciju. U većini se slučajeva bakterije koje dospiju u mokraćni mjehur otklanjaju mokrenjem, međutim, u nekim se situacijama bakterije mogu zadržati, razmnožiti i uzrokovati upalu.

KOJI SU SIMPTOMI INFEKCIJE?

Simptomi upale mokraćnog mjehura i/ili mokraćne cijevi su najčešće:

• učestalo mokrenje (polakizurija)
  • bol i pečenje pri mokrenju (dizurija)
  • neodgodiva potreba za mokrenjem
  • mokrenje noću
  • zamućeni urin
  • neugodan miris urina
  • prisutnost krvi u urinu.

Simptomi najčešće nastaju naglo, a mogu biti praćeni bolovima u zdjelici i donjem dijelu leđa, bolnim spolnim odnosima, umorom ili povišenom temperaturom. U slučaju povišene temperature, tresavice ili jakog osjećaja slabosti, potrebno je odmah se javiti liječniku.

KOJI SU RIZIČNI ČIMBENICI ZA RAZVOJ UPALA MOKRAĆNOG SUSTAVA?

Kao što je već rečeno, žene imaju mnogo veći rizik za razvoj infekcija urinarnog trakta od muškaraca, a razlog tome je njihova anatomija – blizina analnog i mokraćnog otvora te mala duljina mokraćne cijevi koja bakterijama omogućuje brži dolazak do mokraćnog mjehura.

Također, seksualno aktivne žene su u većem riziku od razvoja infekcije, osobito ako imaju učestale spolne odnose te ako mijenjaju partnere. Neke spolno prenosive bolesti se mogu očitovati simptomima upale mokraćnog sustava pa je zbog toga važno testiranjem (cervikalnim brisevima) isključiti te dijagnoze.

Trudnice su sklonije razvoju upale mokraćnog mjehura zbog pritiska djeteta na mokraćni mjehur i nemogućnosti potpunog ispražnjavanja mokrenjem. To pogoduje bakterijama za nesmetano razmnožavanje i posljedični razvoj infekcije. Bilo kakvi drugi uzroci nepotpunog ispražnjavanja mjehura, kao što su hipertrofija prostate u muškaraca ili kamenci, također predstavljaju veći rizik od razvoja upale.

Osobe s nekontroliranom šećernom bolesti imaju veću količinu šećera u mokraći, što predstavlja dobar medij za razmnožavanje bakterija. Žene u menopauzi također češće obolijevaju od infekcija urinarnog trakta – niska koncentracija estrogena uzrokuje promjene u mokraćnom sustavu žene te ona postaje sklonija razvoju upale.

Osobe s urođenim anomalijama mokraćnog sustava, kao i osobe koje ne mogu same mokriti pa zbog toga imaju postavljeni urinarni kateter su u većem riziku od razvoja ovih infekcija.

Osim navedenog, neispravne higijenske navike kao što je korištenje jakih sapuna za pranje intimnog područja koji djeluju iritirajuće mogu pridonijeti razvoju infekcije mokraćnog sustava.

KAKO SE POSTAVLJA DIJAGNOZA URINARNE INFEKCIJE?

Dijagnoza infekcije mokraćnog sustava temelji se na kliničkim simptomima te nalazu urina. Uzorak urina za analizu uzima se od prvog jutarnjeg urina ili nakon što pacijent barem tri sata nije mokrio. Prije mokrenja je potrebno napraviti toaletu mlakom vodom. Srednji mlaz mokraće je najpogodniji za analizu jer se prvim mlazom ispire mokraćna cijev pa nakon mokrenja prvog mlaza u WC školjku treba ostatak izmokriti u sterilnu posudicu. Urin se može analizirati na prisutnost upalnih (leukocita) ili krvnih stanica (eritrocita) te bakterija. Dijagnoza upale se postavlja ako su pronađeni leukociti u urinu te bakterije količinom većom od 100 000 po jednom mililitru mokraće.

U većini slučajeva nije potrebno raditi urinokulturu – mikrobiološku obradu kojom se utvrđuje koja je bakterija uzročnik infekcije jer preko 80% upala mokraćnog mjehura uzrokuje E. coli. Međutim, u trudnica, dijabetičara i pacijenata s ponavljanim infekcijama urinokultura se treba uzeti kako bi se utvrdio točan uzročnik upale i prema njemu propisala ciljana terapija.

Ukoliko postoji sumnja na anomalije mokraćnog sustava ili ako su u pitanju ponavljajuće infekcije, bolovi u lumbalnoj regiji (donjem dijelu leđa) i izraženi simptomi, potrebno je napraviti dodatnu obradu – ultrazvuk, CT, MRI ili druge specifične preglede mokraćnog sustava.

ULTRAZVUK UROTRAKTA

Ultrazvuk urotrakta je jednostavna, brza i sigurna metoda kojom se mogu pregledati bubrezi, mokraćovodi i mokraćni mjehur. Radi se kada je postavljena sumnja na:

• urođene anomalije mokraćnog sustava
  • ciste ili tumore
  • prisutnost bubrežnih kamenaca
  • komplicirane infekcije mokraćnog sustava i dr.

Na ultrazvučni pregled mokraćnog sustava preporuča se doći natašte s punim mokraćnim mjehurom. Pregled je potpuno bezbolan. Pacijent leži, a liječnik prislanja sondu s prethodno nanesenim gelom na zdjelično područje pacijenta i pregledava organe koji se mogu vizualizirati na ekranu. U nekim slučajevima, liječnik će vas nakon pregledavanja uputiti da se izmokrite, a nakon toga će vam opet pregledati mokraćni mjehur kako bi se ustanovilo je li sav urin izmokren.

KAKO SE LIJEČE URINARNE INFEKCIJE?

Za liječenje urinarnih infekcija propisuju se antibiotici, a trajanje i vrsta liječenja ovisi o uzročniku, dobi pacijenta, proširenosti upale te eventualnim dodatno nastalim komplikacijama. Lijek se treba uzimati po uputi liječnika, redovito i do kraja propisane terapije (najčešće 3-7 dana). Iako poboljšanje simptoma može nastupiti odmah nakon nekoliko dana, važno je provesti terapiju do kraja jer se bakterije inače mogu nastaviti razmnožavati.

Uz to treba piti mnogo tekućine jer hidracija potiče mokrenje i ispiranje bakterija iz mokraćnog mjehura. U slučaju pogoršanja simptoma i pojave visoke temperature, tresavica ili jakih bolova u lumbalnoj regiji, treba se odmah javiti liječniku.

SAVJETI ZA OLAKŠANJE SIMPTOMA I PRIRODNU PREVENCIJU URINARNIH INFEKCIJA

1. Prije svega, važno je piti mnogo tekućine – najmanje 6 do 8 čaša dnevno. Najbolje je piti vodu, nezaslađene sokove i čajeve, a osobito su se korisnima pokazali Uvin čaj i sok ili čaj od brusnice. Uvin čaj ima sastojke koji djeluju protuupalno i antibakterijski, a iako za pripravke od brusnice ne postoje utemeljeni znanstveni dokazi o njihovoj djelotvornosti, u praksi se pokazalo da pomažu u olakšavanju simptoma.
  2. Mokrite kada god osjećate potrebu i nemojte zadržavati mokraću – to potiče razvoj i razmnožavanje bakterija te posljedično nastanak infekcije.
  3. Uvijek se pokušajte do kraja izmokriti.
  4. Smanjite unos kofeina, ne konzumirajte alkohol i nemojte pušiti – sve to može izazvati iritaciju mokraćnog mjehura i podržati upalu.
  5. Pravilno održavajte higijenu intimnog područja. Izbjegavajte jake sapune, redovito mijenjajte higijenske uloške i tampone te izbjegavajte nošenje tijesne odjeće.
  6. Nosite pamučno donje rublje, a izbjegavajte sintetičke materijale.
  7. Nakon nužde se uvijek brišite od naprijed prema straga, nikako ne obrnuto. Time značajno smanjujete rizik od prijenosa bakterija između analnog i mokraćnog otvora.
  8. Nakon svakog seksualnog odnosa se pomokrite – time sprječavate daljnji prodor potencijalno prenesenih bakterija kroz mokraćni sustav.
  9. Povećajte unos vitamina C. Dokazano je kako vitamin C povećava kiselost urina i na taj način sprječava razvoj bakterija. Konzumirajte više voća i povrća, a ukoliko planirate započeti s uzimanjem vitamina C kao dodatka za prehranu, svakako se prije o tome konzultirajte s liječnikom.
  10. Uzimajte probiotike – oni imaju značajnu ulogu u sprječavanju infekcija mokraćnog sustava. Dostupni su kao dodaci prehrani, ali ih ima i u probiotičkim jogurtima i kefiru.

Autor: Dr. Tihana Mazalin, u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Izvori: www.mayoclinic.orgwww.webmd.comwww.healthline.comwww.plivazdravlje.hrwww.urologyhealth.org

• Prijavom na newsletter prihvaćate da vam naše naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu.