Rak vagine

Rak vagine, odnosno rodnice, čini 1 – 2% svih ginekoloških tumora. Najčešće se javlja između četvrtog i šestog desetljeća, a može biti uzrokovan HPV infekcijom, dok rak stidnice (vulve) čini 4% ginekoloških tumora. Češće se javlja nakon menopauze s vrhom incidencije u sedmom desetljeću. Rano prepoznavanje simptoma i redoviti odlazak na ginekološki pregled su izrazito važni. Naime, najbolje rezultate liječenja ima tumor otkriven u ranim fazama bolesti. U ovom blogu govorit ćemo o podjeli tumora, čimbenicima rizika, simptomima, dijagnozi i liječenju.

rak vagine

STIDNICA I RODNICA

Ovi organi pripadaju vanjskim dijelovima ženskog spolnog sustava. Stidnica ili vulva sastoji se od Venerinog brežuljka, velikih i malih stidnih usana, klitorisa, predvorja vagine ili vestibuluma s Bartholinijevim žlijezdama, perineuma ili međice i vanjskog ušća mokraćne cijevi. Rodnica ili vagina je elastični i mišićni unutarnji ženski spolni organ koji je od vulve odijeljen himenom ili djevičnjakom.

RAK VAGINE – PODJELA

Rak vagine može biti dobroćudan (benigni) ili zloćudan (maligni).  Dobroćudan oblik je rijedak i pojavljuje se u obliku fibroepitelnih polipa, odnosno izraslina  vezivnog tkiva okruglastog oblika koji se izbočuju u vaginu. Zloćudan rak vagine ima sklonost metastaziranju i širenju na okolne organe. Primarni tumor vagine nastaje iz tumorski promijenjenih stanica koje izgrađuju rodnicu, a prema vrsti stanica iz kojih nastaje dijeli se na:

• invazivni planocelularni karcinom – nastaje malignom pretvorbom stanica koje oblažu rodnicu. Najčešće ga susrećemo u menopauzi, a nalikuje na tumor vrata maternice.
  • adenokarcinom – rijedak tumor rodnice, a tipično se pojavljuje u djevojčica, adolescentica i žena mlađe životne dobi.
  • botrioidni rabdomiosarkom – rijedak zloćudni tumor rodnice u obliku polipa. Javlja se u djevojčica mlađih od pet godina.

Sekundarni tumor vagine čini 80 – 90% svih tumora rodnice. Predstavlja metastaze tumora iz drugih organa u rodnicu, najčešće tumora vrata maternice ili endometrija (rak unutarnjeg sloja maternice), dok su  metastaze iz ostalih organa  rijetke.

VAGINALNA INTRAEPITELNA NEOPLAZIJA (VaIN)

Vaginalna intraepitelna neoplazija je preinvazivna novotvorina. Riječ preinvazivna u nazivu označava tvorbu koja još uvijek nije maligna, no ima veliku tendenciju da to postane, odnosno može progredirati u invazivni planocelularni karcinom vagine. Može biti asimptomatska (bez ikakvih simptoma) ili se očitovati dobro ograničenim bjelkastim ili ružičastim uzdignućima sluznice vagine.

RAK VAGINE  – ČIMBENICI RIZIKA

Tumor vagine ima brojne čimbenike rizika koji potpomažu njegovo nastajanje, a to su:

• starija životna dob
  • HPV infekcija
  • vaginalna intraepitelna neoplazija
  • promiskuitet
  • rano stupanje u spolne odnose
  • pušenje
  • HIV infekcija

Navedeni čimbenici rizika samo predstavljaju veću vjerojatnost nastanka raka. Svaka žena je individua i prisutnost ovih faktora ne mora nužno rezultirati pojavom raka u budućnosti.

prvi simptomi raka vulve

RAK RODNICE  – SIMPTOMI

Rak vagine se dominantno pojavljuje u gornjoj trećini stražnje stijenke vagine, a da bi se razvili simptomi  potrebni su mjeseci pa čak i godine. Najčešće je riječ o bolesnicama koje neredovito odlaze na ginekološke preglede

Simptomi su sljedeći:

• udubina na površini tkiva ili ulceracija (ranica, čir)
  • iscjedak
  • krvarenje nakon spolnog odnosa, između menstrualnog ciklusa ili nakon menopauze
  • bol u zdjelici
  • zatvor (konstipacija)
  • bolno mokrenje (dizurija)
  • učestalo mokrenje

Zbog dobre prokrvljenosti rodnice, rak vagine često metastazira u rektum, mokraćni mjehur i limfne čvorove u preponi (ingvinalni limfni čvorovi).

DIJAGNOZA

Ukoliko postoji  sumnja na rak vagine najprije je potrebno napraviti ginekološki pregled i Papa test. Tijekom  ginekološkog pregleda učini se pregled spekulomom i bimanualni pregled. Spekulum je metalni ili plastični instrument koji omogućuje da se razmaknu zidovi rodnice i prikaže i unutrašnjost rodnice i vrata maternice. Njime se prikazuje sluznica vagine i vrata maternice te se uzima PAPA test

Uslijed bimanualnog pregleda srednjim prstom i kažiprstom ginekolog uđe u vaginu i opipa sve strukture do vrata maternice, a zatim se suprotnom rukom potisne dio trbuha iznad simfize (spoj između dviju kosti zdjelice). Bimanualnim pregledom se određuje položaj, veličina i pomičnost vagine, maternice i jajnika.

STADIJI TUMORA

Definitivna dijagnoza postavlja se patohistološkom analizom bioptiranog tkiva vagine.  Patohistološkom analizom patolog pod mikroskopom pregledava uzorak uzetog tkiva rodnice. Tijekom dijagnostičke obrade važno je napraviti CT zdjelice kojim se utvrđuje proširenost bolesti. Zahvaljujući gore navedenim dijagnostičkim metodama, može se odrediti u kojem se stadiju bolesti bolesnica nalazi.

• stadij I – rak ograničen na jajnike
  • stadij II – rak je probio stijenku vagine
  • stadij III – rak je zahvatio zdjelične strukture
  • stadij IV – postoje udaljene metastaze u kostima i plućima

prvi simptomi raka vulve

LIJEČENJE

Tumor na vagini dominantno se liječi radioterapijom. Ovisno o tome gdje je smješten, liječenje može biti upotpunjeno kemoterapijom i kirurškim zahvatom.

Kirurški zahvat uključuje radikalnu histerektomiju (uklanjanje maternice) i gornju vaginektomiju (uklanjanje gornjeg dijela vagine), a može biti upotpunjen pelvičnom limfadenektomijom (uklanjanjem limfnih čvorova zdjelice).

RAK STIDNICE

Rak stidnice (karcinom stidnice) je maligni tumor porijeklom od stanica koje oblažu ovaj organ. Češće se pojavljuje u starijoj životnoj dobi.

Čimbenici rizika za su:

Lichen planus genitalis je upalna kožna bolest koja se očituje pojavom osipa i ljubičastim papulama (mala ograničena promjena uzdignuta nad razinom kože). Pojavljuje se u području malih usmina.

VULVARNA INTRAEPITELNA NEOPLAZIJA (VIN)

Vulvarna intraepitelna neoplazija najčešće prethodi karcinomu stidnice, a odnosi se na promjene unutar stanica koje oblažu vaginu. Uglavnom se manifestira spolnim bradavicama ili kondilomima te je posljedica infekcije HPV – om (humanim papiloma virusom).

RAK VULVE  – SIMPTOMI

Rak stidnice karakteriziran je pojavom ranice ili čvorića na stidnici koji perzistira neko vrijeme. Prvi simptomi raka vulve jesu:

• svrbež ili pruritus kojeg žene često zanemaruju
  • promjene boje stidnice
  • pečenje

rak vulve

Svrbež može trajati i do godine dana, a bolesnice, misleći da je riječ o gljivičnoj infekciji, često samoinicijativno koriste različite kreme protiv gljivica ili vaginalete.

Kako se svrbež ne povlači, javljaju se  ginekologu godinu dana ili više nakon pojave prvih simptoma te se postavlja dijagnoza karcinoma stidnice, nažalost, u kasnoj fazi bolesti.

Stoga je iznimno važno pojavom svrbeža u području stidnice otići na ginekološki pregled.

RAK STIDNICE – DIJAGNOZA

Pri sumnji na rak vulve potrebno je učiniti ginekološki pregled

Zatim se biopsijom uzima tkivo stidnice koje je zahvaćeno promjenom te ga patolog pregledava pod mikroskopom i postavlja definitivnu dijagnozu (patohistološki nalaz).

Ukoliko patolog potvrdi dijagnozu valja učiniti sljedeće pretrage kojima se procjenjuje moguća proširenost bolesti:

• cistoskopija – pregledavanje unutrašnjost mokraćnog mjehura pomoću metalnog instrumenta (cistoskopa) koji se uvede kroz mokraćnu cijev u mjehur
  • rektoskopija – pregled zadnjeg crijeva rektoskopom
  • intravenska urografija – radiološka dijagnostička metoda obilježena primjenom kontrastnog sredstva u venu radi prikaza promjena u kanalnom sustavu bubrega, mokraćovodima i mokraćnom mjehuru
  • CT abdomena i prsišta

rak rodnice simptomi

RAK STIDNICE – LIJEČENJE

Rak stidnice se dominantno liječi kirurškim odstranjenjem stidnice (vulvektomija) i preponskih limfnih čvorova, a može se primijeniti i radioterapija (liječenje zračenjem tumora).

Zaključno, rak vagine i stidnice su ozbiljne bolesti koje zahtijevaju pravovremenu dijagnozu i adekvatno liječenje. Karcinom rodnice najčešće se pojavljuje u gornjoj trećini vagine, a većinom je riječ o invazivnom planocelularnom karcinomu. Njegovom razvoju potpomažu brojni čimbenici rizika, kao što su HPV infekcija i vaginalna intraepitelna neoplazija.

Tumor stidnice dominatno se očituje svrbežom u području velikih usana.

Češće se dijagnosticiraju u uznapredovaloj fazi kada se je tumor proširio na okolne organe i preponske limfne čvorove jer bolesnice dugo zanemaruju svoje simptome.

Zbog toga je važno jednom godišnje obaviti ginekološki pregled prilikom kojega ginekolog već samim razgovorom s bolesnicom može posumnjati na tumor. Ukoliko primijetite navedene simptome, važno je što prije kontaktirati svojeg ginekologa.

LITERATURA:

Autor: Dr. Tihana MazalinDr. Ana Jelčić  i Dr. Lukas-Stančin u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Ovaj dokument zajedno s fotografijama sadržanima u istome predstavlja intelektualno vlasništvo Poliklinike Mazalin te je kao takav zaštićen zakonom, ili se koristi sukladno odobrenju nositelja autorskih prava te nositelja prava na žigovima i/ili dizajnu, kao i sukladno drugim potrebnim odobrenjima. Slijedom navedenog, na isti dokument kao i fotografije sadržane u istome primjenjuju se odredbe Općih uvjeta korištenja internet stranice Poliklinike Mazalin kojima je propisana zaštita intelektualnog vlasništva.