Zadržavanje tekućine


Mnoge se žene povremeno ili stalno bore s problemom nakupljanja tekućine u tijelu. Otečenost nogu i ruku te osjećaj napuhanosti česti su simptomi hormonskih promjena, nepravilne prehrane ili nedovoljne tjelesne aktivnosti. Međutim, ponekad ti simptomi mogu upućivati na neke ozbiljnije probleme i poremećaje u tijelu, stoga je na njih potrebno obratiti pažnju.

U današnjem blogu donosimo vam sve o prekomjernom zadržavanju tekućine u tijelu – koji su simptomi, zašto se takvo stanje javlja, koji uzroci najčešće leže u pozadini tog problema, a dajemo vam i savjete kako se lakše nositi sa simptomima te kako ih u budućnosti izbjeći.

ŠTO JE ZAPRAVO ZADRŽAVANJE TEKUĆINE U TIJELU?

Naš organizam se sastoji pretežito od vode – ona čini otprilike 60% naše ukupne mase. Nalazi se u gotovo svim organima: mozgu, srcu, plućima, koži, mišićima, bubrezima pa čak i kostima. Voda je izuzetno važna za pravilno odvijanje svih fizioloških procesa u našem organizmu i život bez nje je nemoguć. Osnovni je medij za rad brojnih enzima te odvijanje brojnih energijskih i metaboličkih procesa. Međutim, zbog raznih uzroka tijelo ponekad počne zadržavati više vode nego što mu treba i tada se javljaju karakteristični simptomi.

Zadržavanje tekućine je pojam koji označava nakupljanje viška tekućine (vode) u tijelu, a ono se može prezentirati na razne načine. Uzroci toga stanja su brojni, a većina njih je povezana s nekim hormonskim promjenama, prehranom ili životnim navikama. Međutim, zadržavanje tekućine ponekad može biti simptom ozbiljnijih bolesti u tijelu, stoga je važno na takvo stanje obratiti pažnju.

KOJI SU SIMPTOMI ZADRŽAVANJA VODE U TIJELU?

Zadržavanje tekućine obično se primijeti kao oticanje ruku ili nogu, osobito u području gležnjeva i stopala. Oticanje ne mora biti jako očito, možda ćete primijetiti da vam je primjerice prsten kojega inače nosite postao premali ili da su vam cipele postale tijesne. U žena prije dolaska menstruacije često se mogu javiti nadutost i oticanje trbuha, ali i blago oticanje lica koje može izgledati kao da su dobile na kilaži. Također, neuspjeh u gubljenju tjelesne težine bez obzira na dijetu ili promjene životnog stila može označavati problem sa zadržavanjem vode. Osim toga, značajnije dobivanje na težini u kratkom vremenskom periodu može upućivati na nakupljanje tekućine.

Međutim, važno je imati na umu kako svi ovi simptomi mogu biti i znak nekih ozbiljnih stanja u organizmu. Naime, tekućina se u tijelu može nakupljati i ako dođe do smanjene funkcije nekih vitalnih organa, primjerice srca, bubrega i jetre. Također, kod žena napuhivanje trbuha koje ne prolazi može biti i simptom karcinoma jajnika. Osim toga, naglo oticanje noge praćeno bolovima i promjenom boje kože može upućivati na razvoj duboke venske tromboze. Upravo zbog toga je važno pratiti i ne zanemarivati simptome koje primijetite na svome tijelu, osobito ako se radi o simptomima koji su naglo nastali ili ne prolaze kroz nekoliko dana.

UZROCI ZADRŽAVANJA TEKUĆINE

Kao što je već prethodno rečeno, uzroci prekomjernog zadržavanje vode u organizmu su brojni. Najčešće se ne radi o nekim većim zdravstvenim problemima, već o određenim hormonskim promjenama koje su svojstvene ženama ili o nekim prehrambenim, odnosno životnim navikama. U nastavku teksta vam donosimo najčešće uzroke zadržavanje tekućine te savjete koji vam mogu pomoći u smanjenju simptoma.

HORMONSKE PROMJENE (PMS, TRUDNOĆA, MENOPAUZA)

Hormonske promjene u organizmu žene vezane za određenu fazu ciklusa ili u slučaju trudnoće mogu dovesti do pojačanog nakupljanja vode te osjećaja napuhanosti i natečenosti. Takvi simptomi mogu biti i jedan od ranih znakova trudnoće. Zadržavanje tekućine jedan je od čestih simptoma predmenstrualnog sindroma, a u nekim slučajevima može dovesti do nakupljanja čak i dodatnih 2,5 kilograma tjelesne težine. Ovi simptomi PMS-a obično prestaju kroz nekoliko dana kada se promijeni razina hormona u tijelu i počne menstruacija. Razdoblje prije menopauze također sa sobom nosi brojne hormonske promjene u tijelu te može biti uzrokom pojave pojačanog zadržavanja tekućine.

SAVJET: Preporučamo da smanjite unos soli u tim danima kada osjećate simptome zadržavanja vode u tijelu. Također, lagana tjelesna aktivnost može potaknuti preraspodjelu vode u tijelu te na taj način pomoći u olakšavanju simptoma. Ako su vam simptomi otečenosti i napuhanosti jako izraženi svaki menstrualni ciklus, konzultirajte se sa svojim liječnikom oko uzimanja lijekova koji potiču mokrenje (diuretici).

Istraživanja su pokazala kako svakodnevno uzimanje dovoljne količine magnezija (200 mg) može pomoći u smanjenju pojave zadržavanja vode u tijelu. Namirnice bogate magnezijem su tamna čokolada, orašasti plodovi te zeleno listasto povrće. Magnezij se može uzimati i kao dodatak prehrani u obliku tableta, ali za takvu konzumaciju preporučamo da se konzultirate s vašim liječnikom. Također, redovita konzumacija dovoljne količine vitamina B dokazano pomaže u olakšavanju simptoma zadržavanja tekućine.

KONTRACEPCIJSKE PILULE

Korištenje oralne hormonske kontracepcije (kontracepcijskih pilula) u nekim slučajevima može dovesti do dobivanja na tjelesnoj težini. Uzrok tome zapravo je hormonske prirode jer hormoni iz pilula, osobito estrogen, potiču povećanje apetita, ali i zadržavanje tekućine. Žene se često žale na brzo dobivanje na kilaži odmah nakon početka uzimanja kontracepcijskih pilula. Ta težina zapravo je višak tekućine, a ne mast. Obično se tjelesna težina normalizira kroz nekoliko mjeseci, odnosno višak tekućine se izbaci iz organizma, a samim time i suvišni kilogrami.

SAVJET: Dobivanje na tjelesnoj težini uzrokovano povećanim nakupljanjem tekućine u tijelu svakako nije razlog da prestanete s korištenjem hormonske kontracepcije, ako od nje imate benefite koje ste željeli. Međutim, ako vam se težina ne normalizira kroz nekoliko mjeseci od početka korištenja, odnosno ako vam ta nuspojava izrazito smeta, konzultirajte se sa svojim ginekologom oko promjene vrste kontracepcijskih pilula. 

PRETJERAN UNOS SOLI U PREHRANI

Jedan od češćih uzroka pretjeranog nakupljanja vode u tijelu je neispravna prehrana. Pod tim pojmom se u ovom slučaju misli prvenstveno na pretjeran unos soli, što može imati brojne negativne posljedice na zdravlje. Sol, odnosno natrij, u organizmu ”navlači” vodu na sebe i jako je važna u održavanju ravnoteže tekućina. Povećan unos soli stoga može uzrokovati zadržavanje i nakupljanje vode u tijelu. Namirnice s visokim udjelom soli su brojne industrijski prerađene namirnice, ”junk food”, suhomesnati proizvodi i dr. Osim što takva vrsta prehrane može s vremenom uzrokovati razvoj povišenog krvnog tlaka (hipertenzije), povezana je i s povećanim rizikom za nastanak drugih kardiovaskularnih bolesti, ali i s negativnim utjecajem na druge organske sustave u tijelu.

SAVJET: Pokušajte smanjiti unos namirnica koje su bogate solju, a povećajte unos zdravih namirnica kao što su primjerice voće i povrće. Ta skupina namirnica pomaže uklanjanju viška vode iz organizma i potpomaže održavanju ravnoteže brojnih energijskih i metaboličkih procesa u tijelu. Jednostavne i ”prazne” ugljikohidrate zamijenite onim složenima (integralne namirnice) kako bi održavali normalnu i stabilnu razinu inzulina u tijelu. Inzulin je hormon čije oscilacije također mogu pridonijeti pojačanom zadržavanju vode u tijelu.

SMANJENA TJELESNA AKTIVNOST

Nedovoljna tjelesna aktivnost i sjedilački način života mogu biti uzrokom pojačanog nakupljanja tekućine u organizmu. Sjedenje dulji period vremena, primjerice na poslu ili za vrijeme avionskih letova, može kao posljedicu imati pojavu otečenosti potkoljenica, gležnjeva i stopala. 

SAVJET: Redovita tjelesna aktivnost može imati mnoge dobrobiti za vaš organizam, a jedna od njih je svakako i poticanje izbacivanja viška tekućine iz tijela. Kada se mišići nogu kontrahiraju, kao što je to prilikom hodanja, bicikliranja i trčanja, pomaže se pumpanje krvi iz vena nogu prema srcu i potiče se pravilan rad limfnog sustava nogu. To pomaže otplavljivanju viška tekućine iz donjih dijelova tijela. Pokušajte izbjegavati dugotrajno stajanje i sjedenje (po nekoliko sati), a ako vam posao to zahtijeva, potrudite se malo prošetati i razgibati barem svakih sat vremena. 

DISFUNKCIJE NEKIH ORGANA

Kao što smo već prethodno spomenuli, pojačano nakupljanje tekućine u tijelu može biti simptom ozbiljnih poremećaja nekih organa u tijelu. Tu se prvenstveno misli na poremećaje rada srca, jetre ili bubrega. Svi ti organi svojom funkcijom posredno ili neposredno utječu na raspodjelu i ravnotežu tekućina u tijelu, a poremećaji njihovog rada mogu biti uzrokom razvoja simptoma napuhanosti i otečenosti. Osim toga, poremećaji rada štitnjače također se mogu prezentirati kao pojačano nakupljanje vode.

SAVJET: Ako vaši simptomi potraju dulji period vremena, primjerice dulje od tjedan dana ili ako su praćeni nekim drugim izraženim simptomima, svakako bi bilo dobro da se javite svome liječniku kako se ne bi previdjelo neko ozbiljno stanje. Liječnik će uz klinički pregled napraviti i dodatne krvne i slikovne pretrage kako bi ustanovio o kojem se uzroku vaših simptoma točno radi. 

 

Autor: Dr. Tihana Mazalin i Dr. Biserka Knezić Frković u suradnji sa kolegama iz Poliklinike Mazalin.

Izvori: www.everydayhealth.com, www.webmd.com, www.betterhealth.vic.gov.au, www.healthline.com

Prijavite se na naš newsletter

  • Prijavom na newsletter prihvaćate da vam naše naše novosti i obavijesti stižu na e-mail adresu.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.